استعلام قیمت پیچ و مهره
صورت پیچ و مهره داری؟
گرید
نوک پیچ
سبک سر
کشور سازنده
متریال
برند
جهت رزوه
واحد اندازه گیری
پوشش خارجی
گام رزوه
طول رزوه
آچار خوری

پیچ شش گوش

در مورد پیچ شش گوش بیشتر بدانید

مقدمه

پیچ یکی از پرکاربردترین ابزارها در صنایع مختلف است. امروزه از انواع پیچ سر شش گوش در بسیاری از صنایع مختلف و برای مصارف متفاوتی استفاده می‌شود. انواع پیچ سر شش گوش یکی از کاربردی‌ترین موارد پیچ در صنایع مختلف است. با وجود این که پیچ ابزار کوچکی است اما اگر نباشد، برای انجام کارهای مختلف با مشکلات متعددی رو به رو می‌شویم. در ادامه مقاله با پیچ سر شش گوش و انواع آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.


پیچ سر شش گوش

پیچ‌های سر شش گوش که به آن‌ها پیچ‌های شش گوش یا پیچ آچارخور نیز می‌گویند، اتصال دهنده‌های رزوه‌ای با سر شش ضلعی هستند. آن‌ها با استفاده از آچار نصب می‌شوند. پیچ‌های شش گوش می‌توانند به طور تمام یا نیم رزوه باشند و برای استفاده در طیف گسترده‌ای از کاربردها، معمولاً ماشین‌آلات و ساختمان‌ها، مناسب هستند. پیچ‌ سر شش گوش با سر شش ضلعی خود، گشتاور بیشتری نسبت به پیچ‌های معمولی با سر دایره‌ای دارند. پیچ‌های سر شش گوش نسبت به نمونه‌های معمولی، احتمال کنده شدن کمتری دارند. سر پیچ معمولی ممکن است هنگام نصب یا برداشتن آن کنده شود. هنگامی که آچار در داخل فرورفتگی بر روی سر پیچ معمولی قرار می‌گیرد، ممکن است در حین نصب یا برداشتن به پیچ آسیب برسد. پیچ‌های سر شش گوش این نیروی چرخشی را در هر شش طرف توزیع می‌کنند، به طوری که احتمال رخ دادن آسیب کمتر است.


کاربرد پیچ سر شش گوش

همان‌طور که گفتیم پیچ‌های سر شش گوش بسیار پر کاربرد هستند و از آن‌ها برای مصارف مختلف استفاده می‌شود. پیچ‌های سر شش گوش قدرت زیادی دارند. به همین دلیل کاربرد اصلی آن‌ها برای اتصال قطعات سنگین می‌باشد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این پیچ به شرح زیر است:

  • ساخت و ساز ساختمان‌ها، پل‌ها و زیرساخت‌های راه
  • خودرو و ماشین آلات
  • کاربردهای نجاری مانند بستن قاب‌ها
  • کاربردهای مهندسی
  • صنایع نفت، گاز و پتروشیمی


انواع متریال پیچ شش گوش

مواد مختلفی در ساخت متریال پیچ سر شش گوش نقش دارند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان فولاد، آهن، استنلس استیل، پلاستیک، پی وی سی و ... را نام برد. اما در صنایع مختلف می‌توان این پیچ‌ها را نام برد:

  • پیچ شش گوش کربن استیل یا همان پیچ خشکه فولادی گرید 8.8
  • پیچ شش گوش فولاد آلیاژی در گرید 10.9 و پیچ شش گوش گرید 12.9
  • پیچ فولادی استنلس استیل یا پیچ استیل در گریدهای A2 و A4 و B8
  • پیچ شش گوش آهنی در گرید 5.6 و گرید 6.8

روکش پیچ سر شش گوش

پیچ‌های سر شش گوش روکش‌های متفاوتی را دارا هستند. برخی از این روکش‌ها به شرح زیر است:

  • روکش روی 
  • روکش روی روشن
  • پاک شده غیرفعال 
  • اکسید سیاه 
  • ساده


انواع پیچ سر شش گوش

در این قسمت می‌خواهیم با انواع پیچ سر شش گوش آشنا شویم:


پیچ سر شش گوش خشکه

از پیچ سر شش گوش خشکه در مناطق گرم و خشک (در واقع مناطقی که رطوبت ندارند) استفاده می‌شود. زیرا این نوع از پیچ‌ها توان مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی را ندارند. پیچ سر شش گوش با گریدهای 8.8 و اغلب با ارتفاع 20 تا 400 میلی‌متر و قطر6 تا 50 میلی‌متر تولید می‌شوند. هم چنین پیچ‌های سر شش گوش خشکه استقامت بالاتری نسبت به سایر پیچ‌های آهنی دیگر دارند.


پیچ سر شش گوش تمام رزوه

پیچ‌های سر شش گوش تمام رزوه از انتها تا سر پیچ رزوه می‌شوند. آن‌ها برای استفاده در کاربردهای اتصالات سنگین ایده آل هستند. پیچ های شش گوش تمام رزوه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فشار را در تمام طول پیچ پخش می‌کنند و باعث می‌شوند استحکام بیشتری ایجاد شود.


پیچ های سر شش گوش نیم رزوه

در پیچ‌های سر شش گوش نیم رزوه، فقط قسمت انتهایی پیچ رزوه دارد. پیچ‌های سر شش گوش نیم رزوه‌ نسبت به پیچ سر شش گوش تمام رزوه‌ مقاومت کمتری را در سطوح مختلف ایجاد می‌کند.


پیچ سر شش گوش آهن

این پیچ‌ها جزو رایج‌ترین پیچ‌های شش گوش می‌باشند و در برابر خوردگی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. هم‌چنین این پیچ‌ها به صورت تمام رزوه یا نیم رزوه تولید و عرضه می‌شوند. از پیچ شش گوش آهنی در صنایع مختلف استفاده می‌شود.


پیچ سر شش گوش استیل

پیچ شش گوش استیل در محیط‌هایی که رطوبت بالایی دارند( در واقع محیط‌های خورنده، اسیدی و قلیایی) استفاده می‌شوند. به همین دلیل از این پیچ‌ها می‌توان برای بسیاری از مصارف مختلف استفاده کرد.


پیچ سر شش گوش فولادی

فولاد در استحکام‌ها و درجه‌های مختلف وجود دارد. استانداردهای معمولی برای پیچ‌های سر شش گوش فولادی شامل فولاد EN8 و فولاد EN16 است. به عنوان یک دستورالعمل، هر چه این عدد بیشتر باشد، فولاد قوی‌تر است. 


پیچ شش گوش فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یکی دیگر از گزینه‌های محبوب برای پیچ‌های شش گوش می‌باشد که به دلیل داشتن ویژگی‌های قوی در برابر خوردگی است. پیچ‌های سر شش گوش ساخته شده از فولاد ضد زنگ را می‌توان در کاربردهای داخلی یا خارجی استفاده کرد، اما فولاد روکش روی یکی دیگر از جایگزین‌های رایج است که به خوبی برای مصارف داخلی مناسب است.


پیچ سر شش گوش برنجی

هم‌چنین ممکن است پیچ‌های شش گوش ار برنج ساخته شوند. اما این پیچ‌ها نسبت به سایر پیچ‌ها کمتر رایج هستند. اگرچه برنج سطح بالایی از مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می‌دهد، اما معمولاً نسبت به متریال‌های دیگر، گران‌تر است.


پیچ سر شش گوش واشر دار

این پیچ گل پیچی را دارا است که واشر خور می‌باشد. در واقع این پیچ‌ها به صورت واشر سر خود تولید و عرضه می‌شوند. از این پیچ در بسیاری از صنایع مختلف مثل صنعت خودرو استفاده می‌شود. گریدهای موجود پیچ سر شش گوش واشردار ۵٫۶ و ۸٫۸ و ۱۲٫۹ می‌باشد.


استاندارد پیچ سر شش گوش

پیچ سر شش گوش از استانداردهای مختلفی برخوردار است. در ادامه به آن می‌پردازیم:

  • پیچ سر شش گوش با استاندارد DIN-6914
  • پیچ سر شش گوش با استاندارد DIN-6923
  • پیچ سر شش گوش با استاندارد DIN-931
  • پیچ سر شش گوش با استاندارد DIN-933


قیمت پیچ سر شش گوش

عوامل مختلفی تعیین کننده قیمت پیچ سر شش گوش می‌باشد. این نکته حائز اهمیت است که باید هنگام خرید پیچ‌های شش گوش به مواد و کیفیت این پیچ‌ها توجه کنیم. کیفیت پایین پیچ سر شش گوش ممکن است به قطعه مد نظر آسیب برساند و باعث شود اتصال نا امن ایجاد شود. هم‌چنین کیفیت رزوه هم در قیمت آن تاثیرگذار است.


خرید پیچ سر شش گوش

شما می‌توانید انواع پیچ سر شش گوش را در بسته‌های 100، 500، 800، 1000تایی و ... خریداری کنید. انجام این کار باعث می‌شود در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. امروزه خرید پیچ سر شش گوش در بسیاری از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برای مشتریان فراهم شده است. ما در آلن پیچ به دنبال این موضوع هستیم که روند خرید اینترنتی پیچ شش گوش را تسهیل کنیم؛ به همین دلیل شما می‌توانید با مراجعه به سایت ما allenpich.com و با مراجعه به بخش پیچ سر شش گوش و با فیلتر کردن کشور، متریال و... به بهترین انتخاب خود برسید.. هم‌چنین می‌توانید محصول مد نظر خود را به لیست استعلام خود افزوده و برای خرید اقدام کنید. در صورتی که سوالی برای شما پیش آید، ما همواره در تمام مراحل خرید پاسخگوی شما خواهیم بود.


سخن پایانی

در این مقاله با پیچ سر شش گوش ، انواع آن، موارد استفاده از پیچ سر شش گوش و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر در رابطه با این پیچ آشنا شدیم. برای آشنایی و خرید این پیچ به اطلاعات زیادی نیاز است. در ساخت و تولید پیچ‌های سر شش گوش و هم‌چنین استفاده از آن‌ها عوامل خاصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. با انتخاب مناسب متریال پیچ، می‌توان از اتصال ایمن و تکمیل سریع کار اطمینان حاصل کرد. تیم ما در آلن پیچ سعی دارد تا انواع پیچ سر شش گوش را با کیفیت عالی، تنوع بالا و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار دهد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.