استعلام قیمت پیچ و مهره
صورت پیچ و مهره داری؟
گرید
نوک پیچ
سبک سر
کشور سازنده
متریال
جهت رزوه
برند
واحد اندازه گیری
پوشش خارجی
گام رزوه
طول رزوه
آچار خوری

پیچ ام دی اف

در مورد پیچ ام دی اف بیشتر بدانید

مقدمه 

امروزه از انواع پیچ در صنایع مختلف برای کاربردهای متفاوت استفاده می‌شود. پیچ ام دی اف یکی از پرکاربردترین لوازم در صنایع چوب است. پیش از شروع مقاله به تعریف پیچ و چوب ام دی اف می‌پردازیم:


پیچ چیست؟

شکل ظاهری پیچ یا همان screw در واقع استوانه مانند است؛ به طوری که شیارهای مارپیچ آن را احاطه کرده است. شیار پیچ‌ها به گونه‌ای طراحی شده که برای بریدن مواد نرم و سخت متفاوت باشد. این شیارها اغلب به صورت مربع، مثلث، ذوزنقه و نیم دایره روی سطح جانبی بدنه قرار دارند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای پیچ برای نگه داری اشیا و قطعات به یکدیگر می‌باشند.


چوب ام دی اف 

ام دی اف یا MDF مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنای تخته فیبر با چگالی متوسط است. در واقع یک نوع فرآورده چوبی محسوب می‌شود و در کابینت آشپزخانه و سرویس خواب و ... کاربرد دارد. یکی از مهم ترین دلایل استفاده زیاد از ام دی اف، کم بودن وزن آن است. ام دی اف یک انتخاب مقرون به صرفه و اقتصادی به حساب می‌آید؛ چرا که فرایند تولید آن نسبتا ارزان بوده و قیمت آن نسبت به قیمت ورقه‌های چوبی پایین‌تر است.


پیچ ام دی اف 

پیچ ام دی اف برای اتصال تخته‌های ام دی اف، نئوپان، تخته سه لا، ملامین، تخته فیبر و سایر محصولات چوبی طراحی و مهندسی شده‌ا است. این پیچ‌ها قدرت کشش بالایی را دارا هستند که منجر به اتصال محکم بین هر دو پانل می شود. با توجه به این که امروزه مردم از محصولات ام دی اف مانند کمد، کابینت و به طور کلی، وسایل منزل استفاده می‌کنند، در نتیجه میزان استفاده از پیچ ام دی اف زیاد شده است. در ادامه مقاله با ویژگی‌های ظاهری پیچ ام دی اف آشنا می‌شویم.


مشخصات فنی پیچ ام دی اف

پیچ‌ها معمولا با توجه به کاربردی که دارند در اشکال مختلف و با ویژگی‌های متفاوت ساخته می‌شوند. پیچ ام دی اف خصوصیات ظاهری مخصوص به خودش را دارا است. پیچ ام دی اف معمولا به رنگ سیاه است. این پیچ‌ها چهارسو هستند، ساق‌های بلند و کشیده‌ای دارند و پیچ‌خوردگی‌های عمیقی دارند. پیچ‌های ام دی اف در سایزهای مختلف با ضخامت های گوناگونی ساخته می‌شوند که این خود یک مزیت برای این پیچ‌ها به حساب می‌آید.


انواع سایز پیچ ام دی اف

سایزهای پیچ ام دی اف به شرح زیر است:

  • پیچ ام دی اف سایز 1.5 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 2 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 2.5 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 2.8 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 4 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 6 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 7سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 7.5 سانتی‌متری
  • پیچ ام دی اف سایز 10سانتی‌متری


مزایای پیچ‌ ام دی اف

  • به دلیل این که پیچ‌های ام دی اف سر چهارسو دارند، به راحتی با پیچ گوشتی قابلیت باز و بسته شدن دارند.
  • همان طور که پیش از این گفتیم، پیچ‌های ام دی اف در اندازه و ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.
  • پیچ‌های ام دی اف به آسانی باز و بسته می‌شوند.
  • می‌توان پیچ‌های ام دی اف را با پیچ گوشتی شارژری و برقی باز و بسته کرد بدون این که به بافت چوب آسیبی برسد.
  • این پیچ‌ها انعطاف بالایی دارند.
  • یک سری از پیچ‌های ام دی اف از استیل کربن(که ترکیبی از کربن، آهن و برخی از فلزات مقاومت است) ساخته می‌شوند؛ این نوع از پیچ‌ها دوام و مقاومت بالایی دارند.
  • پیچ‌های ام دی اف به صورت رزوه دار ساخته می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود به راحتی و بدون نیاز به مهره در قطعه‌ی کار فرو روند و سفت شوند.
  • پیچ ام دی اف قیمت مناسبی دارد و به راحتی در بازار در دسترس است.
  • پیچ ام دی اف نیازی به استفاده از مهره ندارد؛ زیرا به دلیل داشتن رزوه در قطعه مد نظر فرو رفته و سفت می‌شود.


نکات مهم نصب پیچ ام دی اف

  • یکی از نکات مهم پیچ ام دی اف این است که برای بستن پایه یا لولای کابینت از پیچ ام دی اف 1.6 سانتی‌متری استفاده می‌شود.
  • برای این که صفحات ام دی اف را دوبل کنیم از پیچ ام دی اف 2.8 سانتی‌متری استفاده می‌شود.
  • برای این که یونیت‌هارا کلاف کنیم، از پیچ ام دی اف 4 یا 5 سانتی‌متری استفاده می‌شود.
  • برای بستن پیچ ام دی اف باید از مته‌ی 3 یا 3.5 میلی‌متری استفاده کنیم.
  • اگر از پیچ‌های دیگر به جز پیچ ام دی اف برای چوب‌های ام دی اف استفاده کنیم، این چوب‌ها دچار آسیب خواهند شد.
  • برای جلوگیری از صدمه و آسیب دیدن چوب توسط پیچ ام دی اف بهتر است ابتدا با استفاده از یک دریل که حرارت کمی ایجاد کند و قطر کمتری از پیچ داشته باشد داخل چوب یک حفره ایجاد کنیم و سپس با استفاده از پیچ گوشتی برقی پیچ را داخل حفره قرار دهیم و آن را در سر جای خود ثابت نگه داریم.


قیمت پیچ ام دی اف

بر اساس انتخاب نوع پیچ، قیمت پیچ ام دی اف تعیین می‌شود. به عنوان مثال پیچ‌های صنعتی و گالوانیزه از قیمت بالاتری برخوردار هستند. پیچ‌های معمولی و فولادی با توجه به جنس‌شان قیمت پایین تری دارند. یکی از عوامل مهم در تعین قیمت پیچ ام دی اف، نوع برند آن است. برند‌های اروپایی و با کیفیت به دلیل آلیاژ به کار رفته و مرغوبیت جنس آن‌ها به هنگام تولید، قیمت بیشتری دارندیکی از نکاتی که به هنگام خرید پیچ ام دی اف باید مد نظر داشته باشید این است که پیچ‌ها به طور بسته‌ای هستند و پیچ ام دی اف عمده در تیراژ بالا به فروش می‌رسند. بسته‌های آن از ۵۰۰ عدد شروع می‌شود و در مواردی به بالای چند هزار عدد می‌رسد.


خرید پیچ ام دی اف

بررسی کردن نیاز خود پیش از خرید انواع پیچ ام دی اف از عوامل مهمی است که باید حتما در نظر گرفته شود. نیاز به خرید‌ پیچ‌های گالوانیزه برای افرادی که فعالیت به صورت صنعتی و گسترده ندارد، وجود ندارد. پیچ‌های فولادی نیز برای کار شما مناسب خواهند بود. اما در دنیای امروز که عصر الکترونیک است، برای تهیه انواع پیچ ام دی اف، نیاز به طی کردن مسافت برای رسیدن به فروشگاه‌ها نیست؛ چرا که می‌توانید از وب‌سایت‌هاو شبکه‌های اجتماعی به صورت آنلاین خرید کنید. ضمنا با توجه به تخفیف‌های موجود در بعضی از این وب‌سایت‌ها، می‌توان پیچ ام دی اف ارزان خریداری کرد. هم‌چنین می‌توان پیچ ام دی اف کیلویی را نیز از فروشگاه‌های سراسر کشور تهیه کرد. برندهای متفاوتی برای انواع پیچ ام دی اف وجود دارد. از معروف ترین آن‌ها می‌توان به همرو و دیاموند اشاره کرد. 


تولید پیچ ام دی اف

قطب تولید پیچ در دنیا کشورهای آسیای شرقی مانند کشور تایوان و کشور چین هستند. پیچ‌های ام دی اف نیز از این قاعده مستثنا نبوده و این کشورها با تولید پیچ ام دی اف، سهم زیادی در بازار فروش ایران داشته‌اند. اما در سالیان اخیر تولیدکنندگان کشور ایران نیز توانسته‌اند با کمک از مهندسین خبره، پیچ‌های با کیفیت تولید کنند و با تلاش و کوشش بسیار در این حوضه به خودکفایی برسند.


استاندارد پیچ ام دی اف

در صورتی که به دنبال خرید پیچ ام دی اف باکیفیت مناسب و بالا هستید، باید پیچ‌هایی که بر اساس استانداردهای معتبر بین‌المللی ساخته می‌شوند را خریداری کنید. طراحی و ساخت این نوع از پیچ‌ ام دی اف از استاندارد DIN 7505 استفاده می‌کند. جنس این نوع از پیچ‌ها که بر اساس این استاندارد ساخته‌ می‌شوند، از کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار هستند. بنابراین افرادی که به این پیچ‌ها نیاز دارند، می‌توانند بدون ترس از تاب برداشتن یا شکستگی در حین کار از آن استفاده کنند.


سخن آخر

در این مقاله با پیچ ام دی اف، شکل ظاهری آن، مزیت‌ها و نحوه مناسب نصب این پیچ آشنا شدیم. بدون شک، اتصال بخش‌های متفاوت چوب ام دی اف برای طراحی و ساخت لوازم مختلف، بدون وجود پیچ ام دی اف غیر ممکن است.به همین دلیل، پیچ ام دی اف توانسته است جایگاه مناسبی را در میان صنایع چوبی به دست آورد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.