استعلام قیمت پیچ و مهره
صورت پیچ و مهره داری؟
گرید
سبک سر
نوک پیچ
کشور سازنده
متریال
برند
جهت رزوه
واحد اندازه گیری
پوشش خارجی
گام رزوه
طول رزوه
آچار خوری

پیچ سرمته ای

در مورد پیچ سرمته ای بیشتر بدانید

مقدمه

پیچ یکی از ابزارهای پرکاربرد در صنایع مختلف مثل نجاری است. امروزه از انواع پیچ در صنایع مختلف و برای مصارف متفاوتی استفاده می‌شود. انواع پیچ سرمته‌ای یکی از کاربردی‌ترین موارد پیچ در صنایع مختلف است. با وجود این که پیچ ابزار کوچکی است اما اگر نباشد، برای انجام کارهای مختلف با مشکلات متعددی رو به رو می‌شویم. در ادامه مقاله با پیچ سرمته‌ای و انواع آن آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید.


پیچ سرمته‌‍‌ای

پیچ سرمته‌ای از خانواده پیچ‌های ‌خودکار می‌باشد. پیچ‌های سر مته‌ به دلیل داشتن نوک مته‌دار، نیازی به ایجاد سوراخ از قبل را ندارند. این نوع از پیچ‌ها، شکل ظاهری متفاوت و انواع گوناگونی را شامل می‌شوند. به همین دلیل در اتصالات مختلف، کاربرد فراوانی دارند. استفاده از پیچ سرمته‌ ای آسان است؛ زیرا همان‌طور که گفتیم نوک آن‌ها از قسمتی مته مانند تشکیل شده و همین امر باعث شده که سرعت کار با این نوع از پیچ‌ها بیشتر شود. موارد استفاده از پیچ سر مته‌ای، اتصالات چوب، آهن و آلومینیوم می‌باشد. جنس این نوع این پیچ‌ها معمولا به صورت گالوانیزه و استیل می باشد.

پیچ سرمته‌ای مقاومت بالایی در برابر خوردگی، هوازدگی و محیط‌های اسیدی و قلیایی دارد. به همین دلیل این پیچ عمر بالایی نسبت به سایر پیچ‌ها دارد. مقاومت کششی و مقاومت برشی بالا، از دیگر ویژگی‌های انواع پیچ سرمته‌ای می‌باشد. برای نصب این پیچ به رول پلاک نیازی نیست.

در ادامه مقاله به معرفی انواع پیچ‌ سرمته‌ای می‌پردازیم:


پیچ سر مته‌ای (سر خزینه سر تخت)

این پیچ از اندازه و ضخامت متفاوتی تشکیل شده است. به طوری که ضخامت آن از 3.5 میلی‌متر تا 4.8 میلی‌متر متفاوت است. هم‌چنین اندازه ارتفاع پیچ سر مته‌ای سر تخت از 12میلی‌متر تا 100 میلی‌متر متغیر است. در پیچ سر مته‌ای سر تخت، گل پیچ درون کار و بر روی سطح کار قرار می‌گیرد؛ زیرا همان‌طور که از نامش پیداست سر این پیچ به صورت مسطح و تخت است. هم‌چنین گل پیچ در قسمت زیرین قطعه هم قرار می‌گیرد. در صورتی که بخواهیم گل پیچ از سطح مورد نظر بیرون نزند، استفاده از پیچ سر مته‌ای سر تخت مناسب است. این نکته حائز اهمیت است که پیچ شیروانی از کاربردی‌ترین پیچ‌های سرمته‌ای می‌باشد و از آن برای ساخت کانکس و سوله استفاده می‌شود. در ادامه با پیچ سر مته‌ای شیروانی آشنا می‌شویم.


پیچ شیروانی سر مته ای

ضخامت این پیچ معمولا 6 میلی‌متر می‌باشد. این پیچ هم از طول‌های متفاوتی تشکیل شده است. به طوری که از 1.25 سانتی‌متر تا 15 سانتی‌متر در بازار موجود می‌باشد.. همان‌طور که گفتیم، پیچ سر مته‌ای شیروانی از پرکاربردی ترین پیچ‌های سر مته‌ای است. این پیچ در برابر مایعات و گردوغبار حالت عایق دارد؛ زیرا در زیر قسمت گل پیچ آن واشر پلاستیکی قرار گرفته است. این پیچ با نام پیچ سرمته ای بکسی واشردار نیز در بین افراد شناخته شده است. در صورتی که بخواهیم این پیچ‌ها را ببندیم به آچار بکس نیاز داریم که به صورت واسط به دریل متصل می‌شود.


پیچ سرمته واشردار

در قسمت گل این پیچ، یک بخش واشر مانند وجود دارد که از ورود رطوبت و یا گردوغبار به قطعه مد نظر جلوگیری می‌کند. وزن این پیچ نسبت به پیچ سر مته‌ای شیروانی سبک‌تر است. پیچ سر مته‌ای واشردار به کمک پیچ‌گوشتی دوسو و پیچ‌گوشتی چهارسو متصل به دریل، باز و بسته می‌شود. 


تفاوت پیچ خودکار و پیچ سرمته ای

 بسیاری از مردم بر این باورند که پیچ‌ خودکار و پیچ سر مته‌ای کاملا یکسان هستند، در حالی که در واقع ساختار متفاوتی دارند. تفاوت بین آن‌ها به نوکشان مربوط می‌شود. نوک یک پیچ خودکار دارای انتهای تیز است. به همین دلیل پیش از استفاده باید در قطعه مد نظر سوراخ پیلوت ایجاد شود. اما پیچ سرمته‌ای به دلیل داشتن سر مته مانند، به سوراخ پیلوت نیازی ندارد و همین امر باعث شده تا استفاده از آن راحت‌تر و سرعت آن بیشتر باشد.


موارد استفاده از پیچ سر مته ای

به دلیل وجود انواع و اقسام پیچ های سرمته‌ای، از آن‌ها در انواع عملیات ساخت و ساز قابل استفاده می‌شود. در واقع این پیچ‌ها، به ابزاری ارزشمند در ساخت و ساز تبدیل شد‌اند. موارد استفاده از پیچ سرمته‌ای به شرح زیر است:


سقف سازی

پیچ‌های سرمته‌ای برای سقف‌های فلزی، به طور ویژه، با واشر طراحی شده‌اند تا هنگام بستن اتصال محکمی را ایجاد کنند. مانند سایر پیچ‌های سرمته‌ای، نوک آن مته مانند بوده و باعث می‌شود پیچ را سریع و آسان در قطعه مورد نظر قرار دهید.

ورق فلز

از ورق‌های فلزی برای قاب بندی محصولات مختلف استفاده می‌شود. برای سرعت بخشیدن به فرآیند تولید و اطمینان از اتصالات محکم، از پیچ‌های سرمته‌ای به عنوان بست استفاده می‌شود. نوک مته مانند پیچ ​​های سرمته‌ای به دلیل کارایی آن، بر سایر روش‌های بست ترجیح داده می‌شود. صنایعی که از پیچ‌های سرمته‌ای برای اتصالات فلزی استفاده می‌کنند شامل ساخت خودرو، ساخت و ساز سقف کاذب و ساخت مبلمان است.

پزشکی

از پیچ‌های سرمته‌ای در زمینه پزشکی برای جراحی ارتوپدی، تعویض اندام و ترمیم بافت و عضله استفاده می‌شود. مانند سایر کاربردها، از آن‌ها به دلیل افزایش سرعت و راحتی در استفاده، بر سایر روش‌های بست ترجیح داده می‌شوند. 


پیچ های سرمته از چه چیزی ساخته شده اند؟

برای ساخت پیچ‌های سرمته‌ای اغلب از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود. این جنس از پیچ سرمته‌ای استیل سخت است و دوام بالایی دارد. همین باعث شده است که پیچ‌های سرمته یک انتخاب مناسب برای اتصال قطعات به یک‌دیگر باشد. البته همیشه از استیل استفاده نمی‌شود؛ گاهی اوقات از مواد دیگری هم برای ساخت پیچ‌های سرمته‌ای استفاده می‌شود. ولی فولاد ضد زنگ رایج‌ترین بین آن‌ها است.

از موارد دیگر جنس پیچ سرمته‌ای به شرح زیر است:

  • پیچ سرمته روی
  • پیچ سرمته با روکش روی روشن
  • پیچ سرمته فولاد ضد زنگ ساده.


قیمت پیچ سرمته‌ای

برای دانستن قیمت انواع پیچ سرمته‌ای، عوامل متعددی موثر هستند؛ کیفیت نوع پیچ یکی از عوامل مهم است. نکته بعدی این است که آیا مشتریان پیچ سرمته‌ای را عمده خریداری کرده‌اند یا خیر. هم‌چنین جنس و کشور سازنده هم در تعیین قیمت پیچ سرمته‌ای موثر است. زیرا با توجه به این‌که جنس این پیچ از استیل یا آهن ضد زنگ باشد، یا از کشور های چین،‌ تایوان، ایران یا … باشد، متفاوت است.


خرید پیچ سرمته‌ای

شما می‌توانید انواع پیچ سرمته‌ای را در بسته‌های 100، 500، 800، 1000 تایی و ... خریداری کنید. انجام این کار باعث می‌شود در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. امروزه خرید پیچ سرمته‌ای در بسیاری از وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی برای مشتریان فراهم شده است. ما در آلن پیچ به دنبال این موضوع هستیم که روند خرید اینترنتی پیچ سر مته ای را تسهیل کنیم، به همین دلیل شما می توانید با مراجعه به بخش پیچ سر مته و با فیلتر کردن کشور، متریال، و … به بهترین انتخاب خود برسید و آن را به لیست استعلام خود افزوده و برای خرید اقدام کنید. ما همواره در تمام مراحل خرید پاسخگوی شما خواهیم بود اگر سوالی داشتید. 


استاندارد پیچ سر مته ای

پیچ سرمته‌ای نیز مانند انواع پیچ‌های دیگر استانداردهای خاص خودش را داراست. برخی از این استانداردها به شرح زیر است:

  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7504 P
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7504 K 
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7504 T 
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7504 N 
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7982 
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7981
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-7983
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-97
  • پیچ سرمته‌ای با استاندارد DIN-571


سخن پایانی

در این مقاله با پیچ سرمته‌ای، انواع آن، موارد استفاده از پیچ سرمته‌ای و بسیاری از اطلاعات مفید دیگر در رابطه با پیچ سرمته‌ای آشنا شدیم. برای آشنایی و خرید این پیچ به اطلاعات زیادی نیاز است. در ساخت و تولید پیچ‌های سرمته‌ای و هم‌چنین استفاده از آن‌ها عوامل خاصی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. با انتخاب مناسب متریال پیچ، می‌توان از اتصال ایمن و تکمیل سریع کار اطمینان حاصل کرد. تیم ما در allenpich.com سعی دارد تا انواع پیچ سرمته‌ای با کیفیت عالی، تنوع بالا و قیمت مناسب را در اختیار مصرف کنندگان عزیز قرار دهد. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.