وبلاگ آلن پیچ

بررسی کاربردهای پیچ ام دی اف در صنعت چوب

نویسنده:آلن پیچ.

پیچ ام دی اف یکی از مهم‌ترین قطعات کاربردی در وسایل چوبی است. از این محصول برای اتصال انواع کالاهای چوبی به یکدیگر استفاده می‌کنند. برای مثال، آن را در ساخت انواع میز، تخت، کتابخانه و غیره به‌کار می‌برند. درواقع می‌توان گفت این محصول جزو پرکاربردترین ابزارآلات صنایع چوبی به‌حساب می‌آید.

نحوه-استفاده-از-پیچ-ام-دی-اف
پیچ ام دی اف استیل

پیچ ام دی اف چیست و چه کاربردی دارد؟

پیچ ام دی اف یکی از ابزارهای مورد استفاده در صنعت چوب است که اغلب آن را از جنس‌های متفاوتی چون استیل و آهن تولید می‌کنند. جالب است بدانید که این نوع پیچ‌ها در مقایسه با پیچ‌های دیگر، قوت و استحکام بالایی ندارند؛ البته میزان سختی آن‌ها برای به‌کارگیری در چوب‌های ام دی اف کاملاً مناسب است. به‌صورت کلی هرچه میزان تراکم چوب بیشتر باشد، پیچ مورد استفاده نیز استحکام بالاتری خواهد داشت.

پیچ‌های ام دی اف از نظر ظاهری نیز با اغلب پیچ‌های موجود در بازار تفاوت دارند. در حال حاضر انواع متفاوتی از این محصول در بازار به فروش می‌رسد و هریک مناسب استفاده در پروژه‌های خاصی هستند.

این محصول در دنیای چوب‌ها بسیار پرکاربرد است؛ درواقع تمامی بخش‌های محصولات چوبی ام دی اف را با استفاده از این نوع پیچ‌ها به یکدیگر متصل می‌کنند. تفاوتی هم ندارد که این محصول یک کف‌پوش و دیوارپوش ساده باشد یا موارد دیگری چون کابینت، مبلمان، کمد و غیره. هرچند که این ابزار بسیار کوچک است؛ اما ردپای آن در تمام کارهای چوبی دیده می‌شود، زیرا تابه‌حال هیچ ابزار دیگری نتوانسته است جایگزین مناسبی برای آن باشد.

بررسی ویژگی‌های ظاهری پیچ ام دی اف

پیچ‌ ام دی اف استیل از نظر ظاهری به پیچ‌های چهارسو شباهت زیادی دارد؛ البته ساقه آن بلندتر و شیارهایش عمیق‌تر هستند و انتهای آن نیز نوک تیز است. شاید در نگاه اول، این نوع طراحی عجیب به نظر برسد، زیرا ذاتا پیچ‌ها کاربردی متفاوت از میخ دارند و دلیلی ندارد انتهای نوک تیزی داشته باشند.

باید بدانید این پیچ‌ها با این نوع طراحی ارائه شده‌اند تا عملکرد مناسبی در فیبرهای ام دی اف داشته باشند. مسلماً این ابزار بدون نوک تیز نمی‌تواند در داخل فیبرهایی با تراکم بالا نفوذ کند و اگر به این شکل نبود، باید پیش از وارد کردن آن، با وسیله دیگری سوراخ‌های موردنیاز را روی چوب ایجاد می‌کردیم. بدنه کشیده این پیچ‌ها‌ نیز موجب عملکرد بهینه در چوب ام دی اف می‌شود. خوشبختانه با این روش طراحی، پیچ را بدون هیچ محصول اضافه‌ای و تنها از طریق یک چکش مناسب می‌توان به فیبر وارد کرد. در اصل این نوع طراحی به ساده‌تر کردن کار نجاران نیز کمک بزرگی کرده است.

مزایای استفاده از این ابزار

دلایلی که باعث شده است در صنعت چوب به‌جای استفاده از پیچ‌های معمولی، از پیچ ام دی اف استفاده کنند عبارت‌اند از:

  • این نوع پیچ به‌سادگی و بدون هیچ آسیبی در فیبرها نفوذ می‌کند.

  • برای ورود آن‌ها به داخل فیبر می‌توان از پیچ‌گوشتی‌های برقی نیز بهره برد و روند تولید را ساده‌تر کرد.

  • قیمت این ابزار بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

  • امکان خارج کردن آن از داخل فیبر وجود دارد؛ شاید به همین دلیل است که افراد در بعضی موقعیت‌ها به جای میخ، از این محصول استفاده می‌کنند.

  • تنوع بسیار بالایی دارد و در هر پروژه بسته به نوع کار، از یک مدل خاص آن استفاده می‌کنند.

  • هیچگاه داخل چوب دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود، زیرا در تولید آن‌ها از آلیاژهای ضدزنگ استفاده شده است.

  • این پیچ‌ها به‌تنهایی قابل استفاده هستند و برای پایداری بیشتر، نیازی به مهره اضافی ندارند.

  • جنس آن‌ها بسیار منعطف است.

مواردی که ذکر کردیم تنها بخشی از مزایای این ابزار بودند. بدون شک این پیچ‌ها با کاربرد بی‌نظیر خود، تحولی بزرگ در صنعت چوب ایجاد کرده‌اند.

بررسی طول و ضخامت پیچ mdf

پیچ ام دی اف با ابعاد و ضخامت‌های گوناگونی تولید می‌شود، زیرا محصولات چوبی سایز متنوعی دارند و نباید در ساخت همه آن‌ها تنها از یک نوع پیچ خاص استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که عدم به‌کارگیری پیچ mdf سایز مناسب در پروژه‌ها، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را در پی دارد. برای مثال، به‌راحتی می‌تواند فیبر را بشکند یا در بدنه آن ترک‌خوردگی‌های عمیقی ایجاد کند. با توجه به این مسائل، باید متوجه شده باشید که چرا این ابزار تنوع زیادی دارد.

این پیچ‌ها از نظر ضخامت، به سه دسته مختلف 3.5 میلی‌متری، 4 میلی‌متری و 4.2 میلی‌متری تقسیم می‌شوند. همچنین آن‌ها را از نظر طول، به دسته‌های 16، 20، 25، 28، 30، 40، 50، 60 و 70 میلی‌متری دسته‌بندی می‌کنند.

چرا باید از پیچ‌های ام دی اف استفاده کنیم؟

دلایلی که باعث شده است در همه پروژه‌ها از این محصول استفاده کنند عبارت‌اند از:

نصب ساده

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث محبوبیت فراوان پیچ ام دی اف شده است، فرایند نصب ساده آن است. استفاده از این نوع پیچ به مهارت خاصی نیاز ندارد؛ تنها کافی است آن را از طریق یک مته برقی در قسمت‌های موردنیاز وارد کرد. هرچند که افراد در حین انجام این کار باید نکات مهمی را به خاطر بسپارند. برای مثال، اگر پیچ بیش ‌از اندازه محکم شده باشد، فیبر را می‌شکند. باوجوداین، افراد تازه‌کار به‌سادگی و بعد از مدتی کوتاهی، نحوه استفاده از این پیچ‌ها را فرا می‌گیرند.

پایداری عالی

پیچ ام دی اف استیل می‌تواند پایداری تخته‌های فیبر را بالا ببرد. این محصول با نفوذ در چوب‌ها، موجب پایداری بیشتر آن‌ها می‌شود؛ درنتیجه اغلب در پروژه‌های مختلف آن را به‌کار می‌برند.

مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی

عامل دیگری که باعث شده است پیچ ام دی اف به‌شدت در صنعت چوب کاربردی باشد، مقاومت بالای آن است. این ابزار را با متریال اولیه مستحکمی مانند برنج، آلومینیوم، برنز و رویه ضدزنگی مانند فسفات می‌سازند تا با گذشت زمان دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نشود. محصول چوبی که اجزای آن با این نوع پیچ‌ها به یکدیگر متصل شده تا سال‌های متمادی سالم می‌ماند.

به‌کارگیری در انواع محصولات چوبی

این پیچ‌ها برای طیف وسیعی از محصولات چوبی کاربرد دارند؛ یعنی آن‌ها را برای ساخت انواع مبلمان، تخت، کمد و غیره به‌کار می‌برند. همین موضوع باعث می‌شود اکثر افراد در پروژه‌های خود از این پیج استفاده کنند، زیرا می‌دانند این ابزار با هر محصول ام دی افی سازگار است.

هزینه پایین در مقایسه با کارایی عالی

کارخانه‌های تولیدی، پیچ ام دی اف را در بسته‌های 500 عددی به بالا مونتاژ می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود هزینه کلی تولید کاهش یابد.

اتصال قوی

پیچ‌های معمولی به مرور زمان شل می‌شوند؛ اما پیچ‌های ام دی اف این‌طور نیستند. این نوع از پیچ‌ها اتصالی کاملاً ایمن دارند؛ یعنی قرار نیست بعد از گذشت زمان به آرامی شل شوند و اجزای محصول چوبی را از هم جدا کنند. این قابلیت موجب یکپارچگی ساختار وسایل مختلف می‌شود.

صرفه‌جویی در زمان

همان‌طورکه پیش از این نیز ذکر کردیم، روند نصب و مونتاژ این پیچ‌ها کاملاً ساده است و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. این موضوع نه‌تنها هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان هم می‌شود.

زیبایی بصری

این پیچ‌ها سری بسیار صاف و صیقلی دارند و استفاده از آن‌ها تأثیر منفی بر زیبایی بصری محصولات چوبی ندارد.

بررسی جنس پیچ‌ها

متریال به‌کار رفته در پیچ ام دی اف اهمیت زیادی دارند، زیرا قدرت و استحکام این ابزار به نوع مواد اولیه‌ای که در ساخت آن به‌کار رفته وابسته است. اغلب برای تهیه این پیچ‌ها، از فلزهایی مانند استیل ضدزنگ، آلومینیوم، برنز، برنج، فولاد و غیره استفاده می‌کنند. حال بسته به این‌که ماده اولیه کدام فلز باشد، ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیچ‌ها تغییر می‌کند. برای مثال اگر آن را از فولاد ساخته باشند، کاملاً سبک، حالت‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه است. در مقابل آهن باعث می‌شود طول عمر و مقاومت بالاتری داشته باشد. به‌طور قطع قیمت این نوع پیچ‌ها نیز بسته به نوع متریال اصلی‌شان تغییر می‌کند. برای مثال، فولاد ارزان‌تر از آهن است. جنس پیچ را در پروژه‌های مختلف متناسب با شرایط تعیین می‌کنند.

چرا-باید-از-پیچهای-ام-دی-اف-استفاده-کنیم

بررسی عوامل مؤثر بر قیمت پیچ‌های ام دی اف

عوامل متعددی می‌توانند بر قیمت این نوع پیچ‌ها مؤثر باشند که در ادامه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

نوع پیچ

طول و ضخامت پیچ ام دی اف در پروژه‌های مختلف متفاوت است. حال هرچه به ضخامت و طول بیشتری از آن نیاز باشد، هزینه‌اش نیز افزایش می‌یابد. پیچ‌های کوتاه‌ و با ضخامت کمتر نیز هزینه پایین‌تری خواهند داشت.

متریال اولیه

همان‌طورکه پیش از این نیز به این موضوع اشاره کردیم، متریال اولیه مورد استفاده در این پیچ‌ها متغیر هستند؛ گاهی آن‌ها را با آهن تولید می‌کنند، گاهی نیز از فولاد و برنج و غیره. قیمت ماده اولیه، تأثیر مستقیم بر محصول اصلی دارد.

کیفیت ساخت

کیفیت پیچ‌های ام دی اف را از جهات مختلفی مانند میزان استحکام، نوع روکش و غیره می‌سنجند. درنهایت هرچه پیچ مرغوب‌تر باشد، قیمت آن بالاتر است.

برند

برندهایی که درزمینه تولید این ابزار فعالیت می‌کنند، اعتبار یکسانی ندارند. شاید این موضوع عجیب باشد، اما هرچه برند شناخته شده‌تر و معتبر باشد، قیمت پیچ‌های تولیدشده نیز بالاتر می‌رود.

تفاوت پیچ‌های ام دی اف با پیچ فلز

پیچ‌های ام دی اف شباهت زیادی به پیچ‌های فلزی دارند تا جایی که حتی گاهی تشخیص آن‌ها از یکدیگر سخت می‌شود. باوجوداین کارایی هردوی این پیچ‌ها با هم متفاوت است و هریک در موقعیت خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اساساً پیچ‌های ام دی اف بلندتر از فلز هستند، زیرا ضخامت فیبرهای چوبی بیشتر از ورقه‌های فلزی است. همچنین گاهی پیچ‌های فلزی را به‌صورت دو سو می‌سازند؛ اما پیچ‌ ام دی اف همیشه چهارسو است. این دو ابزار در میزان رزوه نیز با یکدیگر تفاوت دارند. پیچ‌های فلزی تمام رزوه هستند؛ اما پیچ‌های ام دی اف این‌طور نیستند.

باید بدانید درصورت لزوم می‌توان از پیچ‌های فلزی برای اتصال قطعات چوبی استفاده کرد؛ اما پیچ‌های ام دی اف هیچگاه جایگزین نمونه‌ فلزی نمی‌شوند. این موضوع را هم در نظر بگیرید که انجام این کار درست نیست؛ هرچند که گاهی به دلیل شرایط موجود، مجبوریم پیچ‌های فلزی را جایگزین ام دی اف کنیم؛ اما درنهایت تأثیر هریک از این ابزار در چوب یا فلز متمایز است. به‌عنوان نکته آخر باید بدانید که قیمت این پیچ‌ها نیز با یکدیگر فرق دارد و نمونه‌های فلزی گران‌تر هستند.

خرید-پیچهای-ام-دی-اف

نحوه استفاده از پیچ ام دی اف

در زمان استفاده از این پیچ‌ها در پروژه‌های گوناگون، رعایت دو نکته اهمیت زیادی دارد:

مشخص کردن مقدار ضخامت و طول

اندازه پیچ‌ها با توجه به شرایط فیبر مشخص می‌شود؛ یعنی پیچ باید از نظر طولی و ضخامت با چوب سازگار باشد. اگر ضخامت یا طول پیچ‌ها بیشتر از فیبرها باشد، روند کلی تولید به مشکل می‌خورد، زیرا فشار زیادی به چوب وارد و موجب از هم گسیختگی آن می‌شود.

شرایط قرار گرفتن

اغلب توصیه می‌شود پیش از وارد کردن پیچ به داخل فیبر، یک حفره کوچک روی چوب ایجاد شود، زیرا این کار به پایداری و ثابت ماندن اتصالات کمک زیادی می‌کند. این پیشنهاد مناسب زمان‌هایی است که فرد کاملاً آماتور بوده و اطلاعاتی از نحوه به‌کارگیری پیچ‌های ام دی اف ندارد؛ اما زمانی که کار تخصصی باشد، شرایط تغییر می‌کند.

هرچند که استفاده از این ابزار کار سختی نیست، اما ممکن است افراد آماتوری که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند، برای استفاده از آن با مشکل مواجه شوند. بااین‌حال اگر قصد دارید شخصاً وسیله چوبی خانه‌تان را تعمیر کنید و برای این کار به پیچ ام دی اف نیاز دارید، بهتر است از قبل فیلم‌های آموزشی موجود در این باره تماشا کنید تا به مشکلی برنخورید.

تفاوت-پیچهای-ام-دی-اف-با-پیچ-فلز

خرید پیچ‌های ام دی اف

پیچ ام دی اف محصولی پرکاربرد در صنایع چوبی است که از آن برای اتصال قسمت‌های مختلف محصولات استفاده می‌کنند. اگر برای تعمیر اسباب و وسایل چوبی خانه خود به این ابزار نیاز دارید، آن‌ را در تعداد موردنیازتان تهیه کنید؛ در غیراین صورت توصیه ما به شما، خرید عمده این محصول است. نکته دیگر آن‌که قبل از خرید این محصول، به‌خوبی تحقیق کنید تا با توجه به نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. فراموش نکنید این پیچ‌ها در کیفیت محصول نهایی تأثیر مستقیم دارند؛ بنابراین از خرید نمونه‌های نامرغوب پرهیز کنید.


درباره آلن پیچ

آلن پیچ با تکیه بر ایده خرید و فروش اینترنتی پیچ و مهره و با توجه به نیاز شفافیت در بازار ایجاد شد. ما با اطلاع رسانی کامل و به روز قیمت کالا ها و امکان انتخاب آنها و همچنین ارائه اطلاعات تخصصی در مورد هر محصول سعی در این داریم که فرآیند انتخاب و خرید از بین تنوع محصولات پیچ و مهره را برای شما تسهیل کنیم