وبلاگ آلن پیچ

آشنایی با پیچ جوشی استیل و کاربرد های آن

نویسنده:آلن پیچ.

پیچ جوشی استیل (stud weld stainless steel) یک نوع پیچ صنعتی از جنس استنلس استیل است. در حالت کلی انواع پیچ جوشی به دو گروه شامل پیچ‌های جوشی استیل و پیچ‌های جوشی فولادین با روکش مسی تقسیم شده‌اند. این نوع پیچ با جوش خوردن به سطوح استیل باعث اتصال دائمی آن‌ها می‌شود. بالا بودن سرعت اتصال پیچ‌های جوشی باعث شده است که نسبت به تمام اتصالات دائمی پرطرفدارتر باشد. برای اتصال پیچ‌های جوشی به سطوح فلزی از دستگاهی به نام استادولدینگ (Stud welding) استفاده می‌کنند‌.‌ نام استاندارد جهانی که برای پیچ‌های جوشی استفاده می‌شود، DIN 32501 است. برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌ها، کاربردها و مزایای پیچ‌‌های جوشی استیل تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مروری-بر-استاندارد-های-پیچ-و-مهره-جوشی

پیچ جوشی استیل چیست؟

پیچ جوشی (Stud Weld) پیچی است که برای اتصال گل پیچ آن به سطوح استیل، باید از حرارت و جوش دادن استفاده کرد و برخلاف پیچ‌های معمولی استفاده از آن نیازی به پیچ‌گوشتی ندارد.‌ به اتصال سریع پیچ‌های جوشی به فلز پایه از طریق جوشکاری با دستگاهی به نام استادولدینگ، قوس الکتریکی گفته می‌شود. این دستگاه از سه قسمت اصلی شامل گان یا اسلحه، اینورتر اصلی، انبرارت و کابل تشکیل شده و قادر است برق 220 ولت شهری را به برق مورد نیاز فرآیند جوشکاری تبدیل کند. پیچ‌ جوشی برای مواقعی کاربرد دارد که گل پیچ باید از طریق جوشکاری به سطح فلز پایه چسبیده باشد.

به پیچ‌های جوشی که با استنلس استیل گرید 316 و 304 ساخته شده‌اند، پیچ جوشی استیل گفته می‌شود. پیچ‌های جوشی استیل گرید 316 در برابر خوردگی مقاوم‌تر هستند. زمانی که پیچ در ماشه تفنگی دستگاه استادولدینگ قرار می‌گیرد، با فشار دادن ماشه سطح قوس‌دار پیچ در اثر حرارت بالا به‌طورکامل صاف شده و به سطح پایه‌ای از جنس استیل جوش می‌خورد. اتصال پیچ‌های جوشی استیل به پایه در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

پیچ-جوشی-استیل-چه-تفاوتی-با-پیچهای-دیگر-دارد

پیچ جوشی استیل چه ویژگی‌هایی دارد؟

از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع پیچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر زنگ‌زدگی

  • امکان نصب با بالاترین سرعت ممکن

  • بالا بودن استحکام کششی و برشی

  • عدم تغییر شکل در اثر وارد شدن فشار

  • مقاومت در مقابل خوردگی

  • حفظ عملکرد و یکپارچگی در شرایط محیطی مختلف

  • دوام بالا در شرایط مرطوب

  • مقاومت در مقابل لرزش‌های بسیار شدید

  • پایین بودن هزینه این نوع پیچ نسبت به سایر پیچ‌ها

  • مقاومت در مقابل تماس با مواد شیمیایی

  • مقاومت در برابر ساییدگی

  • حفظ عملکرد و شکل سرپیچ و رزوه‌ها

  • تحمل بالای وزن

  • کوتاه بودن مدت زمان جوش آن

  • یک سویه بودن

  • عدم نیاز به آچار و پیچ‌گوشتی در زمان استفاده

  • باز نشدن پیچ بعد از وصل شدن به پایه استیلی

نکته: در پیچ‌های جوشی جنس پیچ و جنس سطح فلزی که به‌عنوان پایه برای اتصال پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتما باید مشابه باشد.

پیچ جوشی استیل چه تفاوتی با‌ پیچ‌های دیگر دارد؟

پیچ‌های جوشی استیل به‌ گونه‌ای ساخته می‌شوند که سمت گل پیچ آن‌ها قابل باز و بسته شدن نیست. مهم‌ترین تفاوتی که بین پیچ‌های جوشی و پیچ‌های متریک یا اینچی وجود دارد، تفاوت در گل و درایور یا آچار خور آن‌هاست. همانطور که از نام این نوع پیچ مشخص است، با کمک دستگاه مخصوصی به نام استارولدینگ، به قطعاتی از جنس استیل جوش می‌خورد. برای اتصال این‌ پیچ به پایه استیل از طریق جوش قوس الکتریکی (Shielded Metal Arc Welding) یا به اختصار SMAW، نیازی به سوراخ‌کاری پایه نیست؛ در حالی که سایر پیچ‌ها برای اتصال به سطوح مورد نظر نیاز به سوراخ‌کاری دارند و جوش قوس الکتریکی برای آن‌ها هیچ کاربردی ندارد؛ همچنین باز و بسته کردن آن‌ها از سمت گل پیچ و از طریق پیچ‌گوشتی یا دریل انجام می‌شود.


استفاده-از-پیچ-جوشی-استیل-چه-مزایایی-دارد

مهره جوشی استیل چیست و انواع آن کدام است؟

برندهای تولیدکننده علاوه بر پیچ جوشی استیل، مهره جوشی (WELD NUT) نیز تولید می‌کنند. در تولید این محصول نیز از استنلس استیل ضد زنگ استفاده می‌شود‌. مهره جوشی از نظر ظاهری شبیه به استوانه یا حفره‌ای رزوه شده است. این اتصالات در دو نوع چهار گوش و شش گوش به بازار عرضه شده‌اند و در بسیاری از صنایع برای بخش‌هایی که به باز شدن مهره نیازی نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه راجع به ویژگی‌های مهره‌های جوشی چهار گوش و شش گوش توضیح خواهیم داد:

مهره جوشی چهارگوش

یکی از مهره‌های جوشی استیل پرکاربرد که دارای ساختار رزوه شده و استوانه‌ای شکل است، مهره جوشی چهار گوش نام دارد. برای اتصال این مهره به سطح مورد نظر روی یک سمت آن چهار برجستگی موجود است. این مهره طبق استاندارد DIN 928 تولید می‌شود‌ و در تثبیت و اتصال صفحات، قطعات و لوله‌های استیل در صنایعی مانند ساخت تجهیزات الکتریکی، ساخت خودرو، سازه‌های فلزی و غیره کاربرد دارد. از مهم‌ترین مزایای مهره جوشی چهارگوش می‌توان به مقاومت بالا در برابر لرزش و فشار، نداشتن لغزش و بالا بودن کیفیت مواد اولیه به‌کار رفته در ساخت اشاره کرد.

مهره جوشی‌ شش گوش

یکی دیگر از مهره‌های جوشی استیل که طبق استاندارد DIN 929 تولید شده و دارای ساختاری رزوه‌ شده و استوانه‌ای شکل است، مهره جوشی شش گوش نام دارد. یک سمت این مهره صاف و سمت دیگرش دارای سه برجستگی برای جوش خوردن به سطح مورد نظر است. مهره‌های جوشی شش گوشه در جاهایی که مهره باید جوش بخورد، کاربرد زیادی دارند. گشتاور بالای این مهره‌ها باعث شده است که گزینه‌ مناسبی برای تحمل فشار باشند. مهره‌های جوشی استیل ضدزنگ بعد از فرآیند جوشکاری نیازی به پوشش‌دهی و آبکاری ندارند. این مهره جوشی در صنایعی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، ماشین‌آلات صنعتی و سازه‌های سبک و سنگین کاربرد دارد.

مروری بر استاندارد های پیچ و مهره جوشی

در بخش‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که پیچ جوشی استیل طبق استاندارد DIN 32501، مهره جوشی چهار گوش طبق استاندارد DIN 928 و مهره جوشی شش گوش طبق استاندارد DIN 929 تولید شده‌اند. شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که استاندارد DIN پیچ و مهره چیست؟ استاندارد DIN به‌عنوان یکی از استانداردهای معتبر جهان در زمینه طراحی و تولید انواع پیچ مهره، متعلق به کشور آلمان است و طیف وسیعی از اتصالات را پوشش می‌دهد. برندهای سازنده پیچ و مهره برای تولید محصولات باکیفیت و منحصربه‌فرد از پیشنهادات کمیته استاندارد DIN آلمان و دستورالعمل‌های ارائه شده توسط آن استفاده می‌کنند‌. انواع پیچ و مهره از جمله پیچ‌های جوشی و مهره‌های جوشی چهار گوش و شش گوش در صنایع مختلفی کاربرد دارند و حتما باید طبق استاندارد معتبر DIN آلمان با بالاترین کیفیت تولید شوند‌.

پیچ-جوشی-استیل-چیست

معرفی کاربردهای پیچ جوشی استیل در صنایع مختلف

از مهم‌ترین کاربردهای این نوع پیچ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد در صنعت تولید لوازم خانگی

پیچ‌های جوشی استیل برای تولید لوازم خانگی استیل کاربرد زیادی دارد. وسایل آشپزی و لوازمی که قطعات آن با این نوع پیچ به هم متصل شده‌اند، از لحاظ زیبایی ظاهری نیز جلب توجه می‌کنند؛ زیرا در فرآیند جوش قوس الکتریکی هیچ سوراخی برای اتصال پیچ به وجود نمی‌آید و علامت جوش هم از پشت پایه اتصال مشخص نیست.

کاربرد در صنعت خودروسازی

یکی دیگر از کاربردهای مهم پیچ‌های جوشی استفاده از آن‌ها در صنعت خودروسازی است. برای اتصال قطعات مکانیکی، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، سیستم‌های تعلیق و ترمز خودرو، سیستم اگزوز، نصب دستگیره‌ها، درها، سیستم‌های تهویه مطبوع و نصب قطعات جانبی از این نوع پیچ استفاده می‌کنند‌.

کاربرد در صنعت هواپیماسازی

کیفیت و مقاومت اتصالات استیلی که در تولید انواع هواپیما به‌ کار می‌روند، اهمیت بسیار زیادی دارد. از پیچ جوشی استیل در بخش‌هایی مانند صداگیرها، بال‌ها و سیستم‌های الکتریکی هواپیما استفاده می‌شود.

کاربرد در صنعت کشتی‌سازی

مقاومت پیچ‌های جوشی استیل در مقابل خوردگی بسیار بالاست و با قرار گرفتن در شرایط مرطوب هیچ تغییری در ساختار و کیفیت آن‌ها به وجود نمی‌آید؛ بنابراین بهترین گزینه برای اتصال قطعات استیل به‌کار رفته در صنعت کشتی‌سازی و ساخت سازه‌های دریایی هستند.

کاربرد در صنایع الکترونیک

پیچ‌های جوشی استیل در مدارها و قطعات الکترونیکی موجود در دستگاه‌های کپی، ماشین‌های تحریر، کامپیوترها، پانل‌های کنترل و غیره برای اتصال و تثبیت قطعات کاربرد زیادی دارد. پس از اتمام فرایند جوشکاری قوس الکتریکی هیچ علامت جانبی از جای جوش باقی نمی‌ماند‌.

کاربرد در صنایع غذایی

به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد استیل ضدزنگ، اکثر دستگاه‌ها و تجهیزاتی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با این متریال ساخته شده‌اند. برای اتصال و تثبیت قطعات در دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنایع غذایی از پیچ جوشی استیل استفاده می‌شود.

کاربرد در صنعت پزشکی

پیچ جوشی استیل به دلیل استحکام بالا و مقاومت در مقابل رطوبت و خوردگی در ساخت بسیاری از دستگاه‌های مورد نیاز در صنعت پزشکی نیز کاربرد زیادی دارد.

از کاربردهای دیگر این نوع پیچ می‌توان به مواردی همچون صنعت ساختمان‌سازی، پل‌سازی، تابلوسازی، کشاورزی و مخابرات، ساخت سیستم‌های سقف و عایق، ساخت مبلمان اداری برای ادارات، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، مدارس و غیره، صنعت پتروشیمی، ساخت تجهیزات ورزشی مورد نیاز باشگاه‌ها، صنعت تولید اسباب‌بازی و غیره اشاره کرد. در تمام صنایعی که نام بردیم، نوع، اندازه پیچ جوشی استیل و ویژگی‌هایی مانند مقاومت و استحکام در مقابل ساییدگی و خوردگی براساس نیاز‌های هر صنعت تعیین می‌شود.

پیچ-جوشی-استیل-چه-ویژگیهایی-دارد

در خرید پیچ‌ جوشی استیل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پیچ‌های جوش استیل معمولا برای استفاده در محیط‌های اسیدی و مرطوب بهترین گزینه به‌شمار می‌روند. در زمان خرید این نوع پیچ توجه به گرید استیل به‌کار رفته در تولید پیچ را فراموش نکنید؛ زیرا میزان مقاومت هر گرید با گرید دیگر متفاوت است. توجه به مدل پیچ نکته دیگری است که در زمان خرید حتما باید مورد توجه قرار بگیرد. مدل‌های شش گوش، استاد بولت و آلن در صنایع مختلف پرکاربردتر هستند.

باکیفیت‌ترین پیچ‌های جوشی استیل طبق استاندارد DIN آلمان و به‌صورت انبوه تولید می‌شوند. در زمان خرید این نکته را هم مدنظر قرار دهید و ویژگی‌هایی مانند میزان استحکام، مقاومت در برابر فشار و میزان ایستایی را نیز بررسی کنید. این محصول را از مراکزی خریداری کنید که بهترین پیچ‌های جوشی استیل را با تضمین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. صنایع مختلف نیاز زیادی به این پیچ‌ها دارند؛ بنابراین می‌توانند برای کاهش هزینه‌های خرید این محصول را به‌صورت عمده و با قیمت ارزان‌تری خریداری کنند.

استفاده از پیچ جوشی استیل چه مزایایی دارد؟‌

استفاده از این نوع پیچ برای تثبیت و اتصال قطعات در صنایع مختلف مزایای زیادی به همراه دارد. مهم‌ترین مزایا عبارتند از:

  • در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند.

  • با قرار گرفتن در محیط مرطوب و اسیدی هیچ آسیبی نمی‌بینند.

  • به دلیل دوام و استحکام زیاد تحمل بار سنگین و دمای بالا را دارند.

  • داشتن خواص بهداشتی این پیچ‌ها را به بهترین گزینه برای استفاده در صنایع غذایی و صنعت پزشکی تبدیل کرده است.

  • به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارند.

  • قابل بازیافت بودن مزیت دیگر پیچ‌های جوشی استیل است.

  • هر یک از گریدهای این نوع پیچ نیازهای خاصی را برآورده می‌کنند.

  • عمر مفید پیچ جوشی استیل بسیار بالاست و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

  • پیچ‌‌های جوشی استیل در صورت تماس با مواد شیمیایی واکنشی نشان نمی‌دهند.

  • نصب این پیچ‌ها با سرعت بسیار بالا و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

صنایع مختلف به شرطی می‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند که این نوع پیچ را به‌صورت عمده از مراکز معتبر و قابل اعتماد خریداری کنند.

پیچ-جوشی-استیل-بهترین-پیچ-برای-اتصال-قطعات-استیل

پیچ جوشی استیل بهترین پیچ برای اتصال قطعات استیل

در این مقاله ابتدا شما عزیزان را با یک نوع پیچ جوشی به نام پیچ جوشی استیل آشنا کردیم و به معرفی ویژگی‌های آن پرداختیم. در ادامه راجع‌به تفاوت پیچ‌های جوشی استیل با پیچ‌های دیگر، مهره جوشی استیل و انواع آن شامل مهره جوشی چهار گوش و مهره جوشی شش گوش، مهم‌ترین کاربردهای پیچ‌های جوشی استیل در صنایع مختلف از جمله صنعت تولید لوازم خانگی، صنعت خودروسازی، صنعت هواپیماسازی، صنعت کشتی‌سازی، صنایع الکترونیک، صنایع غذایی، صنعت پزشکی و غیره، نکات مهم در خرید پیچ‌های جوشی استیل و مزایای این نوع پیچ صحبت کردیم. پیچ‌های جوشی استیل به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی مانند استحکام و دوام بالا، سرعت بالای نصب، هزینه مقرون‌به‌صرفه، داشتن خواص بهداشتی، عمر مفید بالا، مقاومت در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی، قابل بازیافت بودن، تحمل فشار زیاد و مقاومت در برابر خوردگی بهترین نوع پیچ برای اتصال قطعات و ورق‌های استیل محسوب می‌شوند.

سوالات متدوال

- پیچ جوشی استیل طبق کدام استاندارد جهانی تولید می‌شود؟

در تولید پیچ‌های جوشی استیل از استاندارد DIN 32501 آلمان استفاده می‌شود.

- برای اتصال پیچ‌ جوشی استیل به پایه استیل از چه دستگاهی استفاده می‌شود؟

با استفاده از دستگاهی به نام استادولدینگ طی فرآیند قوس الکتریکی پیچ جوش استیل را به پایه جوش می‌دهند.

- مهم‌ترین تفاوت پیچ‌های جوش استیل با سایر پیچ‌ها چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این پیچ با پیچ‌های دیگر تفاوت در گل و درایور یا آچار خور آن است.

-پیچ‌های جوشی استیل در چه صنایعی کاربرد دارند؟

صنایعی مانند تولید لوازم خانگی، خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، الکترونیک، پزشکی و غیره.

- مهم‌ترین نکات در خرید پیچ‌های جوشی استیل کدامند؟

توجه به گرید، اندازه، مدل، استاندارد DIN، میزان مقاومت و ایستایی و خرید از فروشنده‌های معتبر.


درباره آلن پیچ

آلن پیچ با تکیه بر ایده خرید و فروش اینترنتی پیچ و مهره و با توجه به نیاز شفافیت در بازار ایجاد شد. ما با اطلاع رسانی کامل و به روز قیمت کالا ها و امکان انتخاب آنها و همچنین ارائه اطلاعات تخصصی در مورد هر محصول سعی در این داریم که فرآیند انتخاب و خرید از بین تنوع محصولات پیچ و مهره را برای شما تسهیل کنیم