وبلاگ آلن پیچ

شگل چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده:آلن پیچ.
خلاصه-مطلب

یکی از قطعات مکانیکی که در اطراف ما یافت می‌شود و کاربرد‌های گسترده‌ای نیز دارد، شِگل است. این قطعه در انواع جنس‌ها و طرح‌ها مانند شگل استیل، قلاب دو سر شگل و... تولید می‌شود که هر کدام در زمینه‌ای مشخص کاربرد دارند. در ادامه این مطلب قرار است شما را با انواع این محصول و کاربرد‌هایی که دارد آشنا کنیم؛ البته ابتدا مروری بر چیستی آن نیز خواهیم داشت. اگر شما نیز مشتاق کسب اطلاعات بیشتر دراین‌رابطه هستید، با ما همراه باشید.

بررسی چیستی شگل

شِگل یا Shackles یک حلقه اتصالی قابل حمل است که برای اتصال تجهیزات و قطعات مختلف به‌منظور جابه‌جایی راحت‌تر استفاده می‌شود. این قطعات معمولاً از فولاد ساخته شده و دارای دو چشمی و یک پین هستند. پین از طریق چشمی‌ها عبور می‌کند و با یک مهره یا پیچ محکم می‌شود. لازم است بدانید Shackles‌ها به‌طور کلی در دو شکل نعل اسبی (خمیده) یا D شکل ساخته می‌شوند. مدل‌های نعل اسبی تنوع بیشتری نسبت به مدل‌های D شکل دارند و در مقایسه با شگل نوع D از استحکام بیشتری برخوردار هستند.

قلاب دو سر شگل چیست؟

مهارکش یا قلاب دو سر شگل، ابزاری برای کنترل فشار و کشش سیم بکسل در زمان جابجایی است. مهارکش‌ها به دو نقطه متصل می‌شوند و سیم بکسل را در بین آن‌ها محکم می‌کنند. تفاوت این مدل از شگل با طرح‌های دیگر به‌صورت عمده در نحوه اتصال و نوع کارایی است. همان‌طور که از نامش پیداست در دو جهت قابلیت اتصال دارد.

کاربرد Shackles چیست؟

برخی از مهم‌ترین کاربرد‌های این قطعه شامل موارد زیر می‌شوند:

  • جابه‌جایی بار‌های سنگین

  • بلندکردن بار‌های سنگین

  • ایمن‌سازی قطعات سنگین

  • اتصال تجهیزات باربرداری به یکدیگر

  • اتصال تجهیزات به سازه‌ها و ساختمان‌ها

  • قلاب‌سازی برای بار‌های سنگین

  • بکسل‌کردن

  • و...

همان‌طور که مشاهده می‌کنید این قطعه در بستر‌های مختلف دارای کاربرد‌های گوناگونی بوده و در هر صنعتی به‌صورت عمده در راستای ایمن‌سازی جابه‌جایی و تسهیل این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات-ایمنی-استفاده-از-شگل-چیست

نکات ایمنی استفاده از شِگل چیست؟

در جریان استفاده از قطعات مکانیکی در هر فضایی یکی از مهم‌ترین نکات، رعایت ایمنی است. در واقع شعار اول ایمنی بعد کار، نمونه‌ای از اهمیت این موضوع است. دررابطه‌با Shackles نیز این مورد صدق می‌کند؛ ازاین‌رو برخی از مهم‌ترین نکات ایمنی کار با این قطعه را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  • همیشه از شِگل‌هایی استفاده کنید که برای وزن بار مورد نظر مناسب هستند.

  • Shackles را به طور صحیح وصل کنید.

  • از این قطعات برای بلند کردن بار‌های ناپایدار یا نامتعادل استفاده نکنید.

  • در صورت مشاهده هرگونه آسیب در این قطعه، از آن استفاده نکنید.

  • شگل‌های مورد استفاده باید دارای علائم شناسایی و مشخصات سازنده باشند. استفاده از شگل‌هایی که فاقد این علائم هستند، به هیچ عنوان مجاز نیست.

  • پیش از استفاده و پس از اتمام کار با شِگل و پین، آن‌ها را از نظر آسیب‌دیدگی، خوردگی، زنگ زدگی، ترک خوردگی، صاف بودن یا کج بودن بررسی کرده و همچنین، استفاده از پین‌هایی که رزوه آن‌ها آسیب دیده است را ممنوع کنید.

  • استفاده از وسایلی مانند میل گرد، پیچ، مفتول و… به جای پین، به دلیل خم‌شدن آن‌ها زیر وزن بار، خطرناک است.

  • محصول را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید.

  • در مکانی خشک و دور از گرد و غبار نگهداری کنید.

  • به هیچ وجه شِگل را در زمان وجود اضافه بار استفاده نکنید.

  • این قطعه برای تحمل نیرو‌های عمودی طراحی شده است؛ از این رو برای مواردی که شاید نیرو به‌صورت جانبی به قطعه وارد شود، از آن استفاده نکنید.

  • به هیچ وجه برای تعمیر قطعه از چکش کاری، جوشکاری و... استفاده نکنید.

  • و...

همان‌طور که می‌دانید شگل‌ها ابزاری ضروری برای جابجایی و بلند کردن بار‌های سنگین هستند. با استفاده صحیح از این قطعات می‌توان از ایمنی افراد و تجهیزات اطمینان حاصل کرد.

بررسی-چیستی-شگل

آشنایی با انواع شِگل

به‌صورت کلی انواع Shackles در دو دسته نعل اسبی و مدل D دسته‌بندی می‌شوند. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها، دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

شگل نعل اسبی

شگل نعل اسبی، نوعی Shackles خمیده است که از آن به نام شگل کمانی نیز یاد می‌شود. این نوع شگل از شگل‌های D شکل محکم‌تر و پرکاربردتر بوده و استفاده از آن آسان‌تر است. شگل نعل اسبی از فولاد ساخته شده و پس از ریخته‌گری در قالب مناسب، به شکل نعل اسب در می‌آید. این نوع از محصول دارای دو چشمی و یک پین است که با استفاده از آن‌ها، شگل به اتصالی محکم و خمیده تبدیل می‌شود. کار با شگل نعل اسبی ساده است و به‌راحتی باز یا شکسته نمی‌شود. همین مدل دارای نمونه‌های دیگر نظیر: شگل نعل اسبی کوچک و شگل نعل اسبی بزرگ است.

شگل نعل اسبی کوچک

شِگل نعل اسبی کوچک، با فاصله کم بین دو چشمی و دو فک، ظرفیت مجاز بیشتری دارد. این نوع شگل برای اتصال تجهیزاتی مانند بکسل چشمی‌دار، قلاب‌ها، پیچ‌های گوشواره‌ای و… استفاده می‌شود.

شگل نعل اسبی بزرگ

این نوع شگل در مقایسه با شگل نعل اسبی کوچک، فاصله کمتری بین دو فک و دو چشمی دارد؛ بنابراین برای کار‌های سنگین مناسب نیست.

شگل D شکل

شگل D شکل، نوعی شگل خمیده است که در حالت باز، شبیه حرف U و در حالت بسته، شبیه حرف D است. این نوع شگل کاربرد کمتری نسبت به شگل نعل اسبی دارد و بیشتر برای کار‌های سنگین و نیمه سنگین و کار‌هایی که نیاز به حرکت محدودی در سایر جهات دارند، استفاده می‌شود. انواع این مدل عبارت‌اند از: شگل D کوچک، شگل D بزرگ و شگل چنگکی.

بررسی نکات خرید Shackles

در هنگام خرید شِگل، باید به نکات زیر توجه کنید:

نوع شگل

شگل‌ها در انواع مختلفی مانند شگل نعل اسبی، شگل D شکل و... وجود دارند. هر نوع شگل برای کاربرد خاصی مناسب است.

ظرفیت مجاز

ظرفیت مجاز شگل، وزن حداکثری است که می‌تواند تحمل کند. در هنگام خرید این قطعه، باید ظرفیت مجاز آن را با وزن قطعات مورد نظر خود مطابقت دهید.

جنس شگل

شگل‌ها از مواد مختلفی مانند فولاد، آلومینیوم، پلاستیک یا استیل مانند شگل استیل ساخته می‌شوند. شگل‌های فولادی، از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردارند و برای کار‌های سنگین مناسب هستند. شگل‌های آلومینیومی، سبک‌تر و ارزان‌تر هستند و برای کار‌های سبک و نیمه سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. شگل‌های پلاستیکی، مقاوم در برابر خوردگی هستند و برای کار‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی دارند، مناسب‌اند.

کیفیت ساخت

شگل‌های با کیفیت، از مواد اولیه مرغوب و با دقت ساخته می‌شوند. در هنگام خرید شِگل، باید به کیفیت ساخت آن توجه کنید تا از استحکام و دوام آن اطمینان داشته باشید.

قیمت محصول

یکی از مهم‌ترین نکات در زمینه خرید شِگل، قیمتی است که دارد. لازم است بدانید همواره خرید محصول گران قیمت دلیلی بر خرید قطعه‌ای با کیفیت نیست؛ بلکه توجه به مواردی نظیر: برند سازنده، سال ساخت، سالم بودن قطعه و... می‌تواند شما را در خریدی بهینه کمک کند. حتماً به قیمت محصول توجه داشته باشید تا خریدی به‌صرفه را تجربه کنید.

کاربرد-shackles-چیست

خلاصه مطلب

در این نوشته به بررسی جامع قطعه شِگل یا همان Shackles پرداختیم و ازاین‌رو به مواردی نظیر قلاب دو سر شگل و شگل استیل اشاره داشتیم. همان‌طور که مطالعه کردید کاربرد‌های این قطعه مکانیکی، نکات خرید آن، انواع مختلفی که دارد و مواردی از این دست مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شده باشد. سؤالات و نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید تا بعد از بررسی پاسخگوی شما باشیم.


درباره آلن پیچ

آلن پیچ با تکیه بر ایده خرید و فروش اینترنتی پیچ و مهره و با توجه به نیاز شفافیت در بازار ایجاد شد. ما با اطلاع رسانی کامل و به روز قیمت کالا ها و امکان انتخاب آنها و همچنین ارائه اطلاعات تخصصی در مورد هر محصول سعی در این داریم که فرآیند انتخاب و خرید از بین تنوع محصولات پیچ و مهره را برای شما تسهیل کنیم