وبلاگ آلن پیچ

همه چیز در مورد مهر قفلی (کاسه نمد دار)

نویسنده:آلن پیچ.

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مهره‌ها برای استفاده در اتصالات پیچی در صنایع مختلف، مهره قفلی است. مهره‌های قفلی نایلونی یا مهره خود قفل کن در دسته مهره‌های شش گوش قرار می‌گیرند. درون آن‌ها یک حلقه نایلونی یا همان واشر تعبیه شده است و به‌عنوان عنصر قفلی از گشتاور‌های آزاد شدن مهره جلوگیری و استحکام اتصال را بیشتر می‌کند. درحقیقت، در مواقعی که اتصالات لرزش زیادی دارند، برای مستحکم شدن به‌کار ‌می‌روند؛ اما از مهره کاسه نمدی در کدام صنایع استفاده می‌کنند؟ این مدل مهره‌ها با چه استانداردی تولید می‌شوند؟ اصلا هدف از ساخت این محصول چیست؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها و کسب اطلاعات بیشتر درمورد این مهره‌های کاربردی، تا انتهای متن با ما همراه باشید.

سخن-آخر_PdCzKB

مهره قفلی چیست؟

مهره خود قفل کن (Lock Nut) با طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد، از جدا شدن ناخواسته اتصالات، تحت‌تاثیر لرزش‌ها و ارتعاشات مکانیکی جلوگیری می‌کند. از این مهره‌ها با هدف تامین ایمنی و پایداری در اتصالات بسیاری از صنایع استفاده می‌کنند. سر مهره‌های قفلی که به‌عنوان اتصال‌های قفلی نیز شناخته می‌شوند، شکلی مخروطی داشته و به‌همین‌دلیل خیلی سخت باز می‌شوند؛ چراکه این حالت مخروطی از اصطکاک و شل‌شدن مهره جلوگیری خواهد کرد. به‌طورکلی، مهره قفلی در انواع و گرید‌های گوناگون به‌صورت فولادی خشک، آهنی و استنلس استیل تولید شده و در جایی که استحکام بسته‌شدن اتصالات مهم باشد، از آن استفاده می‌کنند.

ساختار مهره‌های قفلی چگونه است؟

این مدل مهره‌ها به‌دلیل ساختار خاصی که دارند، از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند. قسمت اول، همان بخش مهره است که همانند یک مهره معمولی عمل خواهد کرد. قسمت دوم آن بخش قفل‌کننده است که به‌طور معمول در انتهای مهره قرار می‌گیرد. مهره قفلی را از مواد بسیار باکیفیت و مرغوب تولید می‌کنند تا در برابر فشار، ارتعاش، حرارت و سایر عوامل محیطی دوام و مقاومت بالایی داشته باشد.

طراحی خاص قسمت قفلی مهره، شامل خطوط خاصی بر روی سطح است که با سطح ماده مقصد اصطکاک بیشتری ایجاد می‌کند. درحقیقت، این مهره‌ها به‌خوبی در برابر تکان‌ها، ارتعاشات و لرزش‌های مکانیکی همچون تراکم و تنش مقاومت کرده و تا حد قابل توجهی از جدا شدن سطوح پیشگیری می‌کنند.

چرا مهره‌های قفلی طراحی و تولید شدند؟

اگر به این فکر هستید که اصلا چرا مهره خود قفل کن طراحی و تولید شده است؟ بد نیست بدانید که مهره قفلی نایلونی با استاندارد DIN 985، یکی از جدیدترین قطعات گیره ضد لرزش بالا و ضد لق‌شدگی است. این محصول، به‌ویژه برای انواع محصولات مکانیکی و الکتریکی که در شرایط دمایی 50- تا 100 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرند، قابل استفاده خواهد بود.

طبق آمار‌های منتشرشده از حوادث صنعتی، می‌توان گفت که در حدود 80 درصد اتفاقات و آسیب‌های وارده به ماشین‌آلات و تجهیزات، به‌دلیل شل‌شدن بست‌ها، به‌خصوص در ماشین‌آلات معدنی، بوده است. براساس این نیاز و جلوگیری از حوادث عمده ناشی از لرزش و شل‌شدن اتصالات، مهره کاسه نمد دار مورد استفاده قرار گرفت. درواقع، طول عمر بالا در کنار عملکرد ضدلرزش و ضدشل‌شدن این مهره‌ها باعث شده است تا نسبت‌به سایر گزینه‌ها انتخاب مطمئن‌تری باشند.

سخن-آخر_BUHCUx

مهره قفلی طبق چه استانداردی تولید می‌شود؟

این مهره‌ها دسته‌ای از اتصالات هستند که یک بخش مخروطی در بالای آن تعبیه شده است تا با ایجاد اصطکاک از باز شدن پیچ و مهره جلوگیری کند. به‌طورکلی، برای ساخت و به‌کارگیری این مدل مهره، از استاندارد‌های مختلفی همچون ISO، DIN و ASTM استفاده می‌کنند. درحقیقت، مهره قفلی طبق استاندارد‌های ISO 7040، UNI 7473، DIN 985، EN 10511، DIN 980 ​تولید می‌شود که در این میان، استاندارد DIN آلمان بهترین نوع استاندارد برای تولید این محصول است.

جنس مهره قفلی چیست؟

جنس این مهره‌های DIN 980 از آهن، فولاد و استنلس استیل بوده که باتوجه‌به شرایط محیط مورد استفاده، در دو حالت روکش گالوانیزه یا سیاه تولید می‌شوند. از طرفی، مهره کاسه نمدی به‌صورت دنده میلی‌متری و اینچی ساخته شده است تا برای کاربرد‌های متنوع بتوانید از این محصول استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که مهره کاسه نمدی DIN 985 در گرید‌ها و جنس‌های مختلف تولید می‌شود. درحقیقت، براساس نوع اتصال، صنعت و سطوح مورد استفاده، جنس آن متفاوت خواهد بود. بااین‌حال، از گرید‌های پرکاربرد این مهره می‌توان به استنلس استیل 304، استنلس استیل 316، فولاد (خشکه) 8.8، فولاد 10.9، فولاد 12.9 و آهن 5.6 اشاره کرد.

استنلس استیل از فولاد کم کربن و کروم تشکیل شده است و مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از خود نشان می‌دهد. همچنین مهره‌های قفلی استیل انعطاف و چکش‌خواری بیشتری در مقایسه با فولاد دارند؛ البته میزان تحمل سختی، مقاومت و تنسایل آن‌ها از فولاد کمتر است. به‌طورکلی، جنس استنلس استیل مهره کاسه نمدی نیازی به آبکاری ندارد و در برابر پوسیدگی و زنگ‌زدگی مقاومت خوبی دارد؛ اما برای افزایش مقاومت فولاد و آهن در مقابل خوردگی بهتر است با روش‌های آبکاری گالوانیزه گرم، گالوانیزه سرد یا کادمیوم آبکاری شود.

مهمترین-کاربردهای-مهره-خود-قفل-کن-چیست_ggzBQh

مهم‌ترین کاربرد‌های مهره خود قفل کن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، مهم‌ترین دلیل استفاده از مهره کاسه نمد دار، ایجاد استحکام بیشتر و ضریب اطمینان بالاتر در اتصالات مختلف است؛ ازهمین‌رو، یکی از گزینه‌های صنعتگران برای تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مختلف استفاده از مهره‌های قفلی است.

صنایع هوانوردی، هوافضا، تولید مخازن، صنایع ماشین‌آلات معدن، ماشین‌آلات کشاورزی، تولید ماشین‌آلات حمل و نقل سبک و سنگین، ماشین‌آلات نساجی، دستگاه‌های الکترونیکی و... ازجمله صنایعی هستند که از مهره قفلی استفاده می‌کنند. این نکته مهم را نیز فراموش نکنید که واشر داخل مهره کاسه نمدی از جنس پلاستیک (تفلون) بوده و در محیط‌هایی که شرایط دمایی آن به بالای 150 درجه سانتی‌گراد می‌رسد، نباید از این مهره استفاده شود.

قیمت مهره قفلی چقدر است؟

به‌طورکلی، عوامل گوناگونی در تعیین قیمت مهره کاسه نمد دار تاثیرگذار خواهند بود. درواقع، اندازه، قطر، تعداد، جنس و کیفیت مهره‌های قفلی در کنار اعتبار شرکت‌ها و برند‌های سازنده و استاندارد‌های به‌کاررفته همگی از فاکتور‌هایی هستند که قیمت این محصول را مشخص می‌کند. از طرفی، نباید نوسانات بازار و نرخ ارز و کشور تولید‌کننده مهره‌های کاسه نمد دار را نادیده گرفت. به‌هرحال، برای خرید مهره‌های کاسه نمدی علاوه‌بر اینکه قیمت محصول را بررسی می‌کنید، مطمئن شوید مهره‌ها با تمامی استاندارد‌ها و مقررات مربوطه تطابق داشته و از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار باشند.

ویژگی‌های مهره قفلی استاندارد DIN-985

پیش‌تر نیز به این موضوع پرداختیم که مهره‌های قفلی در صنایع مختلف همچون صنایع خودروسازی، هوا و فضا، ساخت‌وساز، الکترونیک و بسیاری از برنامه‌های دیگر به‌کار ‌می‌روند. در این بخش، ویژگی‌های این محصول را برای شما بیان می‌کنیم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید که چرا از مهره‌های قفلی در این صنایع استفاده می‌کنند.

  • این مهره‌ها دارای شکل معمولا مسطح با یک حلقه نایلونی در داخل خود هستند.

  • حلقه نایلونی داخل مهره کاسه نمد دار با فشار واردشده به مهره، از تخلیه نیرو‌ها و گشتاور‌های آزادشدن مهره جلوگیری می‌کند.

  • مهره قفلی استاندارد DIN-985 از فولاد کربنی یا استنلس استیل تولید می‌شود.

  • این مدل مهره در برابر شوک‌ها و ارتعاشات مقاوم بوده و در بسیاری از شرایط محیطی قابل استفاده است.

مهره خود قفل کن که توسط سازمان‌های استاندارد معتبر مانند DIN تایید می‌شود، به تامین ایمنی و پایداری اتصالات کمک کرده و از باز شدن ناخواسته اتصالات جلوگیری می‌کند.

ساختار-مهرههای-قفلی-چگونه-است_JawreN

نکات مهم خرید مهره قفلی

در زمان خرید مهره‌های قفلی یا مهره کاسه نمد دار بهتر است نکاتی را که در ادامه بیان می‌کنیم در نظر داشته باشید تا درنهایت بهترین محصول را متناسب با کارایی که مدنظر دارید انتخاب کنید.

  • ازآنجایی‌که مهره‌های قفلی از مواد مختلفی همچون فولاد، استنلس استیل، آلومینیوم و برنج تولید می‌شوند، باید مهره‌ای را انتخاب کرده که متناسب با شرایط محیطی باشد که قرار است در آن استفاده کنید.

  • ابعاد مهره را بررسی کنید؛ چراکه اندازه آن باید با ماده مقصد و کاربرد موردنظرتان همخوانی داشته باشد.

  • به‌دلیل اینکه معمولا مهره خود قفل کن با پایه خود ترکیب می‌شود، باید از تطابق میان مهره و پایه اطمینان حاصل کنید.

  • تلاش کرده از برند‌های معتبر، مهره‌های قفلی را خریداری کنید تا از کیفیت، عملکرد و دوام آن‌ها خیال‌تان راحت باشد.

درنهایت، تعداد مهره‌هایی که برای پروژه خود نیاز دارید را به‌صورت دقیق مشخص کرده تا از هزینه اضافی جلوگیری کنید. همچنین پیشنهاد می‌شود از فروشگاه‌های معتبر خرید کرده تا علاوه‌بر اطمینان از کیفیت محصول، بتوانید مهره‌های قفلی با تمامی جنس‌ها و برند‌های موردنظرتان را تهیه کنید.

جنس-مهره-قفلی-چیست_xDKBhu

سخن آخر

در اینجا مروری داشتیم بر مهره قفلی یا مهره کاسه نمدی و از ویژگی‌ها و کاربرد‌های این محصول برای شما گفتیم. همچنین چرایی تولید چنین مهره‌هایی را توضیح دادیم. درنهایت، به بیان ساده باید گفت که مهره خود قفل کن، جایگزینی ایده‌آل برای اتصالات جوشی محسوب شده و در مکان‌هایی که قطعه دارای ارتعاش و لرزش است، برای ایجاد اتصال پایدار و محکم به‌کار می‌رود. اگر سوالی درمورد مهره‌های قفلی، ویژگی‌ها و قیمت آن‌ها دارید، در بخش کامنت‌ها با ما مطرح کنید.


درباره آلن پیچ

آلن پیچ با تکیه بر ایده خرید و فروش اینترنتی پیچ و مهره و با توجه به نیاز شفافیت در بازار ایجاد شد. ما با اطلاع رسانی کامل و به روز قیمت کالا ها و امکان انتخاب آنها و همچنین ارائه اطلاعات تخصصی در مورد هر محصول سعی در این داریم که فرآیند انتخاب و خرید از بین تنوع محصولات پیچ و مهره را برای شما تسهیل کنیم