وبلاگ پیچ آنلاین

هلی کویل چیست + نحوه اتصال، کاربردها و مزایا

نویسنده:پیچ آنلاین.
چه-زمانی-باید-از-هلی-کویل-استفاده-کرد

برای ترمیم رزوه‌های مادگی آسیب‌دیده و فرسوده شده از هلی‌ کویل‌ها استفاده می‌شود. این قطعات از رایج‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای صنعتی به شمار می‌آیند؛ اما چه زمانی باید از این ابزارآلات استفاده کنیم؟ کدام سایز هلی کوئل برای مادگی قطعه موردنظر مناسب است؟ مزایای استفاده از آن‌ها چیست؟ در این مقاله به‌تمامی این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

هلی کویل چیست؟

هلی کویل‌ها (Heli-coil) یکی از کارآمدترین ابزارآلات صنعتی حال حاضر بازار برای ترمیم رزوه‌ مادگی انواع قطعات داخلی سیستم‌های مختلف به شمار می‌آیند. شکل ظاهری آن‌ها مانند یک فنر کاملاً فشرده شده است و دارای یک زائده انتهایی هستند. بهتر است بدانید که این محصولات با نام‌های بوش فنری و هلی کوئل نیز در بازار ایران شناخته می‌شوند.

این ابزارهای مارپیچ از جنس فولاد ضدزنگ یا استنلس‌استیل ساخته می‌شوند که این متریال‌های اولیه کیفیت بسیار بالایی از نظر مقاومت دارند.

مفتول‌های مارپیچ بوش فنری طبق آخرین استانداردهای جهانی تولید می‌شوند؛ به همین خاطر است که می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را برای ترمیم رزوه‌های مادگی مختلف به شکلی گسترده به کار ببرید. این محصولات می‌توانند جایگزین رزوه‌های اینچی و میلی‌متری شوند.

جالب است بدانید هلی کویل‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که حرارت در تولید آن‌ها نقشی ندارد؛ به همین دلیل بوده که می‌توانند تا ۱۴۵ کیلو پوند از خود مقاومت کششی نشان دهند. با جایگزینی بوش فنری در رزوه‌های آسیب‌دیده، عملکرد سیستم بسیار بالا می‌رود و در بعضی موارد، دستگاه ظاهری بهتر به خود می‌گیرد. این قطعات به‌صورت تکی یا همراه با کیت تجهیزات به فروش می‌رسند. پیچ‌ها و رزوه‌ها در ابعاد و انواع مختلفی تولید می‌شوند و ممکن است شما در هر زمانی به نوعی خاص از بوش فنری نیاز پیدا کنید؛ بنابراین بهتر است برای داشتن خیالی آسوده یک کیت بوش فنری خریداری نمایید.

چه زمانی باید از هلی کویل استفاده کرد؟

هلی-کویل-ابزاری-مناسب-برای-افزایش-طول-عمر-اتصالات-قطعات

رزوه‌های مارپیچ مادگی در بسیاری از قطعات تجهیزات مختلف با گذر زمان به شکلی تدریجی دچار فرسودگی می‌شوند و نیاز است که شیارهای آن‌ها مجدداً ترمیم شود. برای ترمیم شیارهای رزوه‌های مادگی راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. در وهله اول افراد نسبت به تعویض قطعه روی می‌آورند؛ این فرایند ممکن است با مشکلاتی از جمله نبود قطعه اصل جایگزین در بازار، هزینه بالای تهیه قطعه جدید، عدم تناسب کامل قطعه با سیستم مدنظر و... روبه‌رو شود.

در وهله دوم کارفرمایان نسبت به انجام اعمالی از جمله قلاویزکاری مجدد، جوشکاری یا برش‌گذاری اقدام می‌کنند. این راه‌حل‌ها نیز با مشکلاتی همچون هزینه‌بربودن، اتلاف وقت و... مواجه هستند. همان‌طور که مشاهده کردید دو راه‌حل قبل معایب زیادی دارند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد؛ درست در اینجا است که استفاده از بوش فنری‌ها اهمیت پیدا می‌کند. به کمک فنرهای هلی کویل می‌توان به‌راحتی رزوه‌های مادگی فرسوده را ترمیم کرد و بازدهی بالا را به آن‌ها باز گردانید.

مغزی‌های بوش فنری در حفره مادگی قرار می‌گیرند و پیچ می‌تواند به‌راحتی با آن‌‌ها جفت شود؛ البته لازم به ذکر بوده که برای عملکرد هر چه‌بهتر این قطعات، باید آن‌ها را بر اساس قطر مادگی و مته مورداستفاده برای ایجاد حفره انتخاب کرد. بعد از جایگزینی بوش‌های فنری فرسودگی و استهلاک رزوه‌های مادگی به شکلی چشمگیر کاهش پیدا می کند؛ این در حالی بوده که می‌توانید از همان پیچ قبلی بدون هیچ تغییری استفاده کنید. عملکرد و بازدهی این قطعات بالا بوده و در مقایسه با دو روش قبلی به هزینه خرید کمتری نیاز دارند.

لازم به ذکر است که برای جای‌گذاری بوش‌های فنری به یک سری ابزارهای صنعتی نیاز دارید. مته و قلاویز مهم‌ترین این تجهیزات هستند که باید آن‌ها را با سایز مناسب برای پیاده‌سازی قطعات بوش فنری تهیه کنید .

کاربردهای هلی کویل چه هستند؟

بگذارید یک نکته اساسی را با شما در میان بگذاریم تا متوجه گستردگی کاربرد بوش فنری یا هلی کوئل‌ها شوید. هر صنعتی که از پیج برای در کنار هم قراردادن قطعات، اتصالات سیستم و... استفاده می‌کند، می‌تواند از این قطعات مارپیچ برای ترمیم رزوه‌های فرسایش یافته دستگاه‌های خود بهره ببرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای بوش فنری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

صنایع خودروسازی

یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین کاربردهای بوش فنری‌‌ها در صنعت خودروسازی است. از این محصولات فولادی برای ساخت سرسیلندرهای خودرو و موتورسیکلت‌ها استفاده می‌کنند؛ همچنین در بخش‌هایی که شمع موتور بسته می‌شود و روغن آن تخلیه می‌شود، از هلی کویل‌ها استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که بخش‌های نام‌برده‌شده از حیاتی‌ترین قطعات خودرو به شمار می‌آیند و به همین دلیل بوده که استفاده از پیج‌ها و مادگی‌های مناسب برای بهبود عملکرد آن‌ها بسیار مهم است.

کاهش حجم قطعات

در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم که بازدهی بوش فنری‌ها بسیار بالا بوده و به همین دلیل است که می‌توان از سایز‌های کوچک‌تر آن‌ها در اتصالات بین قطعات استفاده کرد؛ لازم به ذکر بوده که کاهش سایز این قطعات به معنای کاهش بازدهی و عملکرد آن‌ها نیست. با کاهش حجم مادگی (در اثر استفاده از فنر هلی کویل‌های کوچک‌تر)، ابعاد قطعات تولید شده نیز کوچک‌تر شده و در نتیجه به متریال کمتری برای تولید آن‌ها نیاز است. هزینه نهایی تولید آن‌ها نیز کاهش می‌یابد.

افزایش دوام محصولات آلومینیومی

آلومینیوم از جمله مواد اولیه‌ای است که خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد. به همین دلیل بوده که تجهیزات ساخته شده از آن با کوچک‌ترین ضربه‌ای تغییر شکل می‌دهند؛ همچنین این ماده اولیه نسبت به خوردگی بسیار حساس است. بوش فنری‌ها به‌عنوان تقویت‌کننده‌های رزوه مادگی قطعات آلومینیومی کاربرد دارند و قدرت اتصال سیستم‌های ساخته شده از این متریال را بالا می‌برند.

پخش نیروی وارده به‌صورت یکنواخت بر دندانه‌ها

هنگام بستن پیچ‌ها، عموماً به شیارهای ابتدایی مادگی فشار بیشتری وارد می‌شود. در اثر بازو بسته‌شدن متمادی پیچ‌ها، این شیارهای بالایی دچار فرسودگی می‌شوند و پیج کارایی خود را از دست می‌دهد؛ اما هلی کویل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیروی وارده برای بستن پیچ را به شکلی یک‌نواخت بین تمامی شیارها تقسیم ‌کنند. شیار سوراخ‌های پیچ ترمیم شده به وسیله انواع بوش فنری نسبت به فرسودگی مقاومت هستند و عمر مفید طولانی دارند.

افزایش مقاومت در برابر خوردگی

گاهی اوقات جنس پیچ‌های تهیه شده به‌گونه‌ای است که با رزوه مادگی قطعات منیزیومی یا آلومینیومی واکنش داده و موجب خوردگی آن‌ها می‌شود. در این زمان است که می‌توان از بوش‌های فنری برای پایان دادن به این واکنش‌های خورنده بین پیچ و شیار استفاده کرد. این قطعات با قرارگرفتن بین رزوه‌های آسیب‌دیده و پیج‌ها از فرسایش بیشتر جلوگیری می‌کنند و عمر پیچ و مادگی را بالا می‌برند.

ترمیم رزوه‌های فرسایش یافته

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، استفاده از هلی کویل‌ها در تمامی صنایعی که به نحوی از پیج استفاده می‌کنند، رواج دارد. بهتر است به‌جای استفاده از قلاویز و ایجاد شیارهای جدید در رزوه‌های فرسوده شده، از بوش فنری استفاده کنیم. زیرا استفاده مداوم از قلاویز موجب کاهش قطر رزوه مادگی شده و با گذر زمان جای قرارگرفتن پیچ گشاد می‌شود.

نحوه نصب هلی کویل به چه صورت است؟

مزایای-استفاده-از-هلی-کویل-چیست

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، شما برای نصب و جای‌گذاری بوش فنری‌ها به یک قلاویز و مته با سایزهای متناسب با قطر رزوه مادگی نیاز دارید. در ابتدا باید سوراخی که رزوه آن در اثر فرسایش از بین رفته را به‌وسیله مته گشاد کنید؛ سپس به کمک قلاویز متناسب با سایز هلی کویل خود، رزوه‌های جدیدی در سوراخ پیچ ایجاد کنید.

بعد از ایجاد رزوه‌های جدید، نوبت به تزریق و جای‌گذاری بوش فنری می‌رسد. باید این قطعه را به‌گونه‌ای در سوراخ قرار داد که زائده انتهایی در پایین پیچ قرار بگیرد. این کار به‌وسیله آچار مخصوص انجام می‌شود. بعد از جای‌گیری بوش فنری در سوراخ، باید زائده انتهایی را به کمک ابزارآلات مناسب از قطعه جدا کنیم تا پیچ به شکلی مناسبی در مادگی قرار بگیرد.

یکی از مشکلات جای‌گذاری بوش فنری در سوراخ پیچ‌ها، ایراد «رزوه روی رزوه افتادن» است. برای جلوگیری از آن باید به نحوة استفاده از آچار غلاف تزریق توجه خاصی کرد. شما نباید هنگام جای‌گذاری فنر هلی کویل در سوراخ، آچار را به سمت پایین فشار دهید؛ پیاده‌سازی این قطعه تنها به‌وسیله چرخش راست‌گرد آچار صورت می‌گیرد؛ همچنین همواره به‌خاطر داشته باشید که قطر مته عموماً چند میلی‌متر از قطر رزوه مادگی بیشتر است؛ دلیل این امر نیز به ایجاد فضای جای‌گیری بوش‌های فنری باز می‌گردد.

مزایای استفاده از هلی کویل چیست؟

در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم که از بوش‌های فنری برای اتصال قطعات مهم و حیاتی دستگاه‌هایی مانند خودرو استفاده می‌شود؛ بنابراین قلاویزکاری و گشادشدن مداوم سوراخ پیچ‌ها می‌تواند عملکرد و بازدهی بخش‌هایی حیاتی از خودرو مانند شمع‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. به‌کاربردن بوش‌های فنری از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و میزان هزینه‌های غیرمترقبه را کاهش می‌دهد.

از دیگر مزایای استفاده از بوش‌های فنری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی،‌ زنگ‌زدگی و فرسایش

  • ازبین‌بردن هرزشدگی و فرسایش در انواع پیج‌های اینچی و میلی‌متری

  • ایجاد مقاومت کششی بالا در پیچ‌ها

  • کاهش حجم و ابعاد قطعات تولید شده

  • قیمت مقرون‌به‌صرفه

  • امکان حل مشکلات هرزشدگی پیچ‌های قطعات بدون نیاز به تعویض کامل قطعه

  • افزایش طول عمر قطعات آلومینیومی و منیزیمی

مهم‌ترین مزیت این قطعات، داشتن شیارهای بسیار قوی در مقابل شیارهای عادی ایجاد شده در رزوه‌های مادگی است.

هلی کویل، ابزاری مناسب برای افزایش طول عمر اتصالات قطعات

بوش‌های فنری از جمله رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای ترمیم و جایگزینی رزوه‌های مادگی فرسوده هستند که مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی، زنگ‌زدگی و فرسایش دارند. این ابزارها در ابعاد و سایزهای مختلف تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها برای ترمیم بخش‌های مختلفی از سیستم به کار می‌روند. شما می‌توانید کیت هلی کویل کامل را از سایت پیچ آنلاین با قیمت مقرون‌به‌صرفه تهیه کنید.


درباره پیچ آنلاین

پیچ آنلاین با تکیه بر ایده خرید و فروش اینترنتی پیچ و مهره و با توجه به نیاز شفافیت در بازار ایجاد شد. ما با اطلاع رسانی کامل و به روز قیمت کالا ها و امکان انتخاب آنها و همچنین ارائه اطلاعات تخصصی در مورد هر محصول سعی در این داریم که فرآیند انتخاب و خرید از بین تنوع محصولات پیچ و مهره را برای شما تسهیل کنیم